blog

Blog: Een pleister bij de koffie

Café

Niets is in mijn ogen zo interessant in de horeca als de gast. Wat wil hij? Waar draait het in zijn ogen om? En hoe zorg je ervoor dat hij tevreden naar huis gaat. Of liever nog, terugkomt. Volgens mij draait het om simpele dingen die je maar moeilijk kunt leren uit een boekje. Natuurlijk, […]

Blog: Een pleister bij de koffie

Niets is in mijn ogen zo interessant in de horeca als de gast. Wat wil hij? Waar draait het in zijn ogen om? En hoe zorg je ervoor dat hij tevreden naar huis gaat. Of liever nog, terugkomt. Volgens mij draait het om simpele dingen die je maar moeilijk kunt leren uit een boekje. Natuurlijk, de basis moet goed zijn: goed eten, goed drinken en een goed bed. En de kwaliteit is in verhouding met de prijs. Maar dan? Dan komt het menselijke contact. Want daarvoor gaan we toch naar de horeca? Om vrienden te ontmoeten, feestjes te vieren, afscheid te nemen of om de liefde van je leven te ontmoeten of die liefde juist weer eens aan te halen.

Wat staat er nu op het wensenlijstje van de gast op al die momenten? Een spontaan, vriendelijk woord, oprechte belangstelling, begrip, een glimlach. Een beetje extra. Hele menselijke dingen die maar lastig te leren zijn uit een boekje. Ik word niet warm van een gastheer die in het voorbijgaan vraagt ‘alles naar wens?’ terwijl hij niet de moeite neemt me aan te kijken. Een ouder echtpaar komt binnen; manlief in een rolstoel. Personeel kijkt geërgerd op… er moet een stoel aan de kant. Liever zie ik een medewerker die de stoel zelf wegzet nog voordat de man in de rolstoel bij het tafeltje is. Bij dat laatste bedrijf zou ik terugkomen als ik voor dat echtpaar mocht kiezen. Ik onthoud de spontane gastvrouw – die niet precies volgens het boekje werkt – maar die mij wel een ontzettend leuke avond bezorgt. Of dat terras waar mijn dochter een pleister krijgt voor haar bebloede knie. Of dat leuke cafeetje waar de barman van 53 jaar met een extra kussentje aankomt omdat hij ziet dat mijn hoogzwangere vriendin niet lekker zit. Dat zijn de dingen die we onthouden, toch? Koester deze parels in de bediening die hun gasten kunnen ‘lezen’. Beloon ze. Een beetje extra… Mee eens?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels