blog

De zoete smaak van het grote publiek

Café

Wetenschappers hebben ontdekt dat we geboren zoetekauwen zijn. Pasgeboren baby’s die een zoete vloeistof op de tong gedruppeld krijgen, slikken die door. Doe hetzelfde met bitter en ze spugen het uit. Zoet = gezond, bitter = gif. Probeer een kind maar eens een olijf te voeren. Kansloze missie.

De zoete smaak van het grote publiek

Dezelfde wetenschappers menen dat genieten van zuur en bitter iets verstandelijks is en genieten van zoet en vet iets emotioneels. Het brengt ons even terug naar de moederborst en die heerlijk zoete, volvette moedermelk. Als je het zo bekijkt, is het drinken van een cappuccino een prachtig voorbeeld van emotioneel genieten: het romige mondgevoel en de zoete smaak, de handen rond de warme kop gevouwen. Begrijpelijk dat 70 procent van alle geserveerde koffie in de horeca melk-
koffie is. Zo’n lekkere grote cappuccino is het ultieme bakkie troost!

En toch is de voorhoede van de coffee scene gefascineerd door een maximum aan frisse, fruitige smaken. Hun koffies zijn de afgelopen tijd zo rins geworden, dat je niet meer kunt spreken van troost. Het is koffie drinken met je verstand. Dat de voorhoede van de coffee scene naar – laat ik het netjes zeggen – ‘fruitige’ koffiesmaken neigt, begrijp ik. Voor hen, getrainde proevers, is zoet maar saai. Zuur en bitter maken het interessant, zeggen smaakwetenschappers. Een cold brew die naar rauwe stengelgroente smaakt, is een héél interessant ervaring, zeg ik uit eigen ervaring. Maar lekker?

Problematisch wordt het als de barista door zijn persoonlijke ontwikkeling het contact met het grote publiek verliest. Dan schiet je een beetje door, net als de chefs een paar jaar geleden met hun schuimpjes, zalfjes en geleitjes. De doorsnee koffieleut moet zich nog steeds héél, héél erg inspannen om bitter en zuur lekker te vinden. Het is net als met die olijf, de meesten van ons zitten nog in de uitspuugfase.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels