blog

Ongelijk

Café

‘Ja maar als ik dat doe, dan gaat meteen iedereen dat bestellen…’ of ‘Als ik daar aan begin is het einde zoek. nee hoor, gelijke monniken gelijke kappen!’

Ongelijk

Maar gastvrijheid draait nou eenmaal vaak om die persoonlijke toegesneden oplossing, die uitzondering of die speciale behandeling. Niet voor niets dat de succesvolle formule Bagels & Beans in hun huisregels heeft staan: ‘Wij behandelen iedereen het liefst ongelijk!’

De momenten dat ik geniet van gastvrijheid, dat zijn de momenten dat ik zie dat iemand een uitzondering maakt op zijn standaardprocedure. Ook, en misschien wel vooral, als ik zie dat die uitzondering voor een ander wordt gemaakt. Dat zijn momenten waarop veel andere gasten ook wel zien dat het een uitzondering is en dat ze daar niet bij iedereen aan kunnen beginnen.

Gastvrijheid en procedures zijn vijanden van elkaar. En wanneer de procedure altijd wint, dan verliest de gastvrijheid dus te vaak en te veel terrein. Sommige bedrijven vinden het heel lastig om een goede balans te vinden tussen deze twee elementen.

Maar weet je, als je alleen maar op proces, op efficiëntie en op cijfers stuurt, dan hou je op de lange termijn een vreselijk strakke, maar wel lege zaak over. Laat je dat echter allemaal varen en stuur je alleen nog maar op gastvrijheid, dus voor iedere gast gewoon alles uit de kast en verder niks… Tsja, dat is ook niet altijd slim. Maar als uitzonderingen op beleid zo ontzettend worden gewaardeerd door je gasten, misschien moet je dan wel nadenken of het mogelijk is om van sommige uitzonderingen beleid te maken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels