blog

De kunst van de alcoholvrije cocktail

Café 1

Veel bartenders vinden het vaak maar een vervelend klusje wanneer er een alcoholvrije bestelling binnenkomt en proberen zich er makkelijk van af te maken door het bij sodawater of cola te houden. Maar er zijn zo veel meer opties die een alcoholvrije optie voor de gast én voor de omzet leuk maken.

De kunst van de alcoholvrije cocktail

Gebruik bijvoorbeeld fruit wat niet mooi meer is voor garneringen een siroop of shrub. Hiermee bewaar je de smaak van het fruit zoals aardbeien, frambozen of ananas, en kan je er binnen een handomdraai een heerlijk fris en non-alcoholisch drankje mee maken. En waneer je hier nog wat vers fruit, citroensap en sodawater aan toevoegt, kun je het zelfs als non-alcoholische cocktail verkopen. Heerlijk voor de omzet.

Waar je bij het maken van non-alcoholische cocktails wel op moet letten, is dat je de alcohol mist, die vaak zorgt voor een extra laag aan smaak en complexiteit. Als je niet oplet, riskeer je dat de alcoholvrije cocktail lijkt op een ‘sapje’, terwijl het voor de prijs die je ervoor rekent toch wel echt iets speciaals moet zijn. Door de sterke drank weg te laten, die vaak de basis voor de cocktail vormt, kan het een uitdaging zijn om met iets echt leuks te eindigen in plaats van dat gewone sapje.

Zelf zoek ik het antwoord op deze ontbrekende complexiteit en gelaagdheid vaak in ‘gekke ingre-
diënten’ die iets interessants bieden. Zo gebruikte ik verse eieren om een mooi eiwitschuim te creëren, chili-siroop en gele paprika voor de Golden Sour Cocktail waarmee ik in 2010 mijn allereerste cocktailcompetitie won; Shake It, een non-alcoholische cocktailcompetitie.

De extra gelaagdheid kun je dus zoeken in spannende smaken en exotische ingrediënten
maar je kunt ook juist kiezen voor bitter of spicy smaken. Daardoor wordt de alcoholvrije
cocktail al snel wat volwassener, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat het een ‘sapje’ lijkt.
Je ziet, ideeën genoeg hoe je leuke en rendabele alcoholvrije alternatieven kunt bieden aan de gasten. Alternatieven waarmee je iedereen iets lekkers en feestelijks kunt voorzetten en die ook nog eens leuk zijn voor de omzet.

Tess Posthumus is freelance hospitality professional en bartender bij het Amsterdamse Door 74. In 2015 werd ze verkozen tot Dutch World Class Bartender of the Year. Tessposthumus.com

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels