blog

Speciaalbier is niet speciaal meer

Café 336

Om de twee jaar reis ik naar de Verenigde Staten om de stand van zaken te bekijken en natuurlijk te proeven hoe de Bierrevolutie in het land verloopt.

Speciaalbier is niet speciaal meer

Op het moment dat ik dit schrijf, verblijf ik in Californië, in Santa Rosa om precies te zijn. Dit is een plek waar veel bierliefhebbers naartoe komen, omdat hier één van de beste brouwerijen van het land staat: Russian River Brewing Co. Van deze brouwerij is de Pliney the Elder één van de beste Double India Pale Ale’s. Het bier is zo populair dat je maar maximaal twaalf flesjes mag kopen om mee te nemen.

Een paar dagen eerder was ik in het dorpje Boonville (700 inwoners). Daar houdt Anderson Valley Brewing Company (AVBC) ieder jaar een bierfestival. De AVBC nodigt meer dan tachtig lokale brouwerijen uit die gratis hun bier schenken aan meer dan 8000 bezoekers. Een mooie bijkomstigheid is dat de opbrengst naar het goede doel gaat. Het festival duurt maar 4 uurtjes, maar het is te gek om te zien hoe de Amerikanen er een mooi feestje omheen bouwen, met natuurlijk de BBQ. Het hele dorp is door dit festival één grote camping geworden.

Maar hoe is het nu in ‘the States’? Natuurlijk zijn er weer meer brouwerijen bijgekomen en sommige kleintjes zijn best groot zijn geworden. Op het moment zijn er ook veel overnames door de zogenaamde ‘big boys’, zo is Lagunitas overgenomen door Heineken. Maar speciaal bier is gewoon geworden en dat bedoel ik positief. Het is gewoon normaal dat bij de buurtsuper in een dorpje naast de Bud Light ook craft beer ligt en bij een cafeetje om de hoek ook gewoon craft beer op de tap is te verkrijgen.
Wat ik ook schitterend vind om te zien is dat growler’s afvullen (take-away flessen) langzaam wordt vervangen door blikjes. Ja, je leest het goed: gewoon blikjes afvullen in een café! Om lekker thuis te drinken. Het is ergens weer jammer dat dát dan weer lastig is in Nederland: retail en horeca.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels