blog

‘Bier met een verhaal verkoopt’

Café 1252

Peter van der Arend gaat in zijn nieuwe blog in op het bier-programma Leven in de Brouwerij en het belang van een naam en een verhaal bij bier. ‘Eikelbier heeft geen eikels en Kutbier is geen kutbier.’

‘Bier met een verhaal verkoopt’

Met veel plezier heb ik afgelopen drie maandagen gekeken naar Leven in de Brouwerij van Patrick Stoof en Kasper van Kooten. Een Roadtrip langs de Nederlandse Biercultuur. De Nederlandse beergeeks vergelijken het natuurlijk met

Bier belicht in Leven in de Brouwerij

(c) No Candy

het origineel van de Canvas-serie Tournée Générale, niet doen! Ik ben er super trots dat er eindelijk een Nederlandse serie is over bier. Patrick en Kasper doen het op hun eigen manier. Tijdens een presentatie van het bierboek De Bier Revolutie, van Edo Dijksterhuis & Jan Willem Kaldenbach, heb ik al een leuk gesprek gehad met Patrick Stoof over de de serie en het verraste mij hoe geïnteresseerd hij is in de Nederlandse biercultuur en dus niet alleen maar even een programmaatje presenteert.

‘Eikelbier bevat geen eikels en Kut Bier is geen kutbier’

De juiste brouwerijen?

Ook veel discussie of dit wel een goed programma is en of de juiste brouwerijen in het programma komen. Een van de discussie’s op Facebook is of je een bier ‘Dikke Lul Drie Bier’ (Uiltje Brewing Company) mag noemen. Of bijvoorbeeld ‘Kut Bier’ 'Kutbier is geen kut bier'Maar… Kut Bier is helemaal geen kutbier maar een fris en fruitig blond bier met een gedurfde naam die je zeker niet gaat vergeten. Wat is eigenlijk een Bossche Kut? Brouwerij Boegbeeld uit ‘s-Hertogenbosch omschrijft het als volgt; ze verft haar haar het liefst in een zo onnatuurlijk mogelijke kleur. Ze draagt veel make-up en tekent haar wenkbrauwen zoals ze dat zelf wil. Als ze langs komt scheuren op haar Tomos roepen alle mannen op zijn Bosch: ‘Ziet er goed uit, kut!’

‘Om in de bierrevolutie op te vallen is bier met een pakkende naam van belang. Wat denken van Geile Bever, Doggie Style en Oma’s Pruim’

Lees ook: De Craftbeer-revolutie: ‘Weg met dat doodsaaie bier!’

Bier met een verhaal

Natuurlijk is het belangrijkste dat het bier goed en lekker is, maar om in deze revolutie op te vallen is het ook zeer belangrijk om een pakkende naam aan je bier te geven. Om paar te noemen Doggie Style van Flying Dog (VS), Oma’s Pruim van BierBax (NL) Geile Bever van Ramses (NL) Extase van Dochter van de Korenaar (BE) Arrogant Bastard van Stone (VS). In het verleden verkochten wij in Proeflokaal Arendsnest veel Eikelbier van Speciaalbierbrouwerij Oijen. Vele gasten dachten dat er Eikels in verwerkt waren, maar het was voor de Eikenboomgaard in Oss en bestemd voor de horecaondernemers in deze straat. Het Eikelbier wordt op smaak gebracht met zwarte bessen. Ik zeg altijd: ‘Bier met een verhaal verkoopt.’

Peter van der Arend is één van de weinige bierologen die Nederland rijk is. Hij bezit momenteel vier cafés in Amsterdam: Arendsnest, BeerTemple,
Craft & Draft en ‘cause Beer loves Food.

www.morebeer.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels