blog

Einde crisis: Goede horecazaken belonen nù hun medewerkers!

Café 0

De Horeca is een spiegel van de tijd waarin we leven. Je voelt de stemming van de samenleving vaak terug in een café of een restaurant. Hoopvol, uitbundig, somber of juist jubelend? Je ziet het terug op de tafels en in de glazen van de gasten!

Einde crisis: Goede horecazaken belonen nù hun medewerkers!
Wouter Verkerk

Het leven lijkt ons nu toe te lachen. Uit deze week gepubliceerde cijfers blijkt dat Nederlanders de economie zien groeien en het consumentenvertrouwen op het hoogste niveau is in 16 jaar. Mensen willen het leven vieren! Mensen hebben zin om geld uit te geven en mensen zijn klaar met de crisis. Niet allemaal natuurlijk, maar heel veel wel!

Crisismaatregelen worden afgeschaft. Pensioenen worden gerepareerd, de WW wordt verlengd en de lonen stijgen. Huizenprijzen krabbelen op en personeelstekorten nemen toe in bepaalde branches. De storm is gaan liggen, tijd om naar buiten te komen en te genieten van de zon; die schijnt ineens volop!

Horeca crisismaatregelen

Ook veel horecabedrijven voerden in de afgelopen jaren crisismaatregelen in. Op een ongekend harde manier is er ingegrepen op de grootste ‘kostenpost’. Iedere dubbeltje dat in de afgelopen jaren aan personeel werd uitgegeven werd drie keer omgedraaid en misschien was het voor veel bedrijven wel de redding. Eigenlijk kon het niet, soms zag het er niet uit, maar we hebben het gered. Je moet alleen niet vragen hoe! Maak alleen niet de fout het nu zo te laten onder de noemer ‘Het ging toch goed zo!’ Want dan gaat het alsnog fout.

Crisis maatregel: terugdraaien!

Medewerkers moeten dus gewoon samen eten en om 17.30 uur samen klaar staan en niet tot pas 19.00 in een bijna volle zaak komen bijspringen. Dat was een CRISIS maatregel; terugdraaien! Die medewerker moet alles van de kaart hebben geproefd! Stoppen met proeverijen en trainingen was een CRSIS maatregel; terugdraaien! Die manager moet aansturen en niet keihard meedraaien in de wijk. Dat was een CRISIS maatregel, terugdraaien!

Schaam je!

Medewerkers die lang voor je werken en goed zijn, hoezo krijgt hier niemand een contract? Dat was een CRISIS maatregel; terugdraaien en aannemen! Medewerkers hoeven niet zelf te wassen en te strijken, alles hangt hier netjes klaar! Daar waren we toch mee gestopt?? Ja, maar dat was een CRISIS maatregel, die hebben we teruggedraaid! Medewerkers krijgen al jaren geen loonsverhoging? Dat was toch een CRISIS maatregel? Schaam je! Iedereen uit dienst in de drie rustige wintermaanden? Ben je gek ofzo?!

Vergeet niet dat crisismaatregelen werden getroffen om verlies te beperken, niet om winst te vergroten.

Enthousiast en positief

Een gast komt bij ons het leven vieren als hij ziet dat wij dat ook doen. Dat onze mensen lachen, dat het ze goed gaat en dat ze stralen. Dat we onze gasten verwachten en een plan voor ze hebben. Dat we klaar zijn met gezeur en chagrijn, dat de muziek, de geur, het licht en de temperatuur, de verse bloemen en het enthousiasme ons positief stemmen. Dat alle randvoorwaarden er zijn om te genieten! Als je zaak nu nog vol in de crisismaatregelen zit, dan werkt het echt tegen je. Dan wil niemand meer voor je werken en wil ook niemand meer je gast zijn.

‘En wie gaat dat allemaal betalen?’ hoor ik je denken. Nou, de gast! ‘Mag ik u verrassen met een tafel vol lekkers?’ ‘Mag ik u attenderen op een royale Gin-Tonic?’ ‘Vindt u het gezellig de avond te beginnen met een glas Champagne?’ ‘Wist u dat we ook voor thuis een fijn assortiment aanbieden, we hebben zelfs een webshop!’

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: www.wouterverkerk.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels