blog

Heineken 0.0? Freddy draait zich om in z’n graf

Café 1

Peter van der Arend had ooit, zonder het te weten een ontmoeting met Freddy Heineken. ‘Heeft u een eigen bedrijf?’. Volgens Van der Arend zou de man die Heineken international liet doorbreken niet al te gecharmeerd zijn geweest van de nieuwe producten die onder zijn naam op de markt komen.

Heineken 0.0? Freddy draait zich om in z’n graf

Veel mensen zullen dit waarschijnlijk niet weten, maar voordat ik in de bierwereld terecht kwam heb ik een behoorlijk lange tijd in de meubelbranche gewerkt. Begin jaren ’90 was ik als verkoper verbonden aan Ikea Op Het Werk, oftewel; meubels verkopen aan het bedrijfsleven. Op een dag kwam er een wat oudere man bij ons over de vloer, die advies wilde over een bureaustoel. Toen hij aan de balie ging zitten vroeg hij of het goed was dat hij een sigaretje opstak. In die tijd mocht dat nog. Hij rolde en rookte zijn shaggie terwijl wij hem adviseerde welke bureaustoel hij moest kopen. Nadat hij zijn keuze had gemaakt vroegen we hem ‘of hij een bedrijf heeft.’ We hadden verder geen idee, maar terugkijkend moet de man onze vraag toch minimaal als grappig hebben ervaren. Wat bleek: na zijn vertrek kwam een andere collega naar ons toe met de vraag ‘Weet je wel wie jullie hebben geholpen?’. Deze oudere man bleek Freddy Heineken te zijn. Zo had ik dus geen idee van mijn eerste en tegelijkertijd laatste ontmoeting met de beroemdste bierman van Nederland.

‘Of hij een bedrijf heeft, vroegen we aan – zo hoorden we later- Freddy Heineken’

Deze man heeft ervoor gezorgd dat Heineken pilsener het meest verkrijgbare bier is in de wereld. Maar er ook voor gezorgd dat innovaties van het bier zelf tegengehouden werden. Toen het slecht ging met Heineken in de VS, hadden ze aan de overkant van de plas bedacht dat een light-versie wel een goed idee Heineken broodzou zijn. Toen ze dit voorstel deelden met het hoofdkantoor in Nederland, hoorde ze lange tijd niets. Een telefoontje naar Nederland gaf de Amerikanen duidelijkheid: ‘Als je nog lang bij ons wilt werken, zou ik dit voorstel niet aan Freddy voorleggen’, luidde de duidelijke boodschap.

‘Of Freddy blij zou zijn met de huidige biermarkt…’

Ik denk dan ook dat hij zich zou omdraaien in z’n graf toen de brouwerij na zijn dood ook andere producten onder de naam Heineken op de markt bracht. Heineken Light in 2005 in de VS en dit jaar in Nederland Heineken 0.0. Heineken heeft zelfs afgelopen maand in Amsterdam een pop-up bakkerij-shop neergezet met Heineken Brood. Brood gemaakt met de beroemde A-gist. Ja de biermarkt is erg veranderd. Maar of Freddy daar blij mee zou zijn geweest?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels