blog

Het hart van de koffie

Café 1

Je krijgt nooit een tweede kans een eerste indruk te maken. Miljarden op de aarde doen dagelijks hun uiterste best er zo goed mogelijk uit te zien omdat het uiterlijk een van de belangrijke punten is waarop je beoordeeld wordt. Het zijn bij uitstek vaak Italianen die personen en objecten vooral op het uiterlijk beoordelen. Denk aan de grote voorliefde voor mooie auto’s, brommers, schoenen, maatpakken en slanke vrouwen met lang haar.

Het hart van de koffie

Onze koffiecultuur komt uit Italië. Elke espresso is voorzien van een prachtig dikke crema en tijgervelletje. Wanneer dit niet het geval is, wordt de koffie per direct in de afvoer gegooid. In cappuccino’s en lattes wordt de romige melk zo ingeschonken dat er prachtige figuren in de melk ontstaan. Ware latte-art.

Het espressoapparaat zou niet misstaan in een Formule 1-wedstrijd (als het wielen zou hebben). Stoere slanke barista’s met baarden, tattoos en vintagebrillen toveren het ene smakelijke drankje na het andere tevoorschijn. Zou een kop koffie anders smaken wanneer de barista vadsig is en niet baard- of brildragend?

De kern van koffie

Smaak en uiterlijk gaan niet altijd samen. Soms conflicteert dit zelfs: weinig mensen weten dat het overheerlijke specerij vanille afkomstig is van overgefermenteerde peulen. Wanneer je als gast je koffie beoordeelt op zijn uiterlijk, mis je de kern van de zaak. De kern van de koffie zit namelijk ónder de crema en ónder de latte art. Het gaat om het ‘hart’ van de drank.

‘wanneer een espresso geen tijgervel heeft,
wordt hij in Italië weggegooid’

Een crema van een espresso bevat vetten, suikers en proteïnen van de koffie die boven komen drijven. De smaak van een crema is bitter, soms zelfs zo bitter als gal. Onder de crema is veel meer zoetheid te ervaren. En om zo mooi mogelijk latte art te kunnen schenken, moet de temperatuur van de melk lager zijn en het schuim dunner. Dus hoe lager de temperatuur hoe zuurder de melk, hoe dunner het schuim hoe melkiger de drank. Een cappuccino wordt door menigeen graag heet gedronken met veel schuim. Gek eigenlijk dat de smaak en het uiterlijk elkaar hier niet ontmoeten.

Bevredigde smaak

Wannéér je bepaalt of iets lekker is, is een interessante vraag. Op het moment dat je het ziet of het moment dat je het hebt genuttigd? Een bevredigde smaak blijkt uiteindelijk veel belangrijker dan het uiterlijk van het product. Dit is wat doet bepalen of je er nog een tweede van wil of ervoor terugkomt. Als je als koffiebar daarop inzet, is je omzet gegarandeerd.


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is jurylid voor SCAE en hoofdjurylid in de Misset Koffie Top 100. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels