blog

Een wow-moment bij een glaasje wijn.

Café 15

Tijdens mijn zomervakantie verbleef ik in het Franse Côtes du Rhône-gebied, dé plek om het met u eens over wijn te hebben. Je struikelt hier namelijk over de wijnstokken en wijnhuizen en treft al snel een goede ‘vin de maison’, voor zo’n €2 per liter. Wel even een eigen jerrycan meenemen, want u tankt de wijn net als aan de benzinepomp.

Een wow-moment bij een glaasje wijn.

Drie jaar geleden ontstond hier bij mij het idee om gezamenlijk met onze Horecabrains-leden een eigen wijn te importeren. Rechtstreeks van de wijnboer. Dat moest naast een goede kwaliteit en inkoopvoordeel, ook storytelling naar de gast opleveren. Inmiddels weet ik drie jaar later dat dit zo simpel nog niet is. Toen ik aanklopte bij een lokale wijnvriend, kwamen er tal van vragen en problemen om de hoek kijken. Welk druivenras kies je, hoe garandeer je continuïteit in kwaliteit, transport, opslag en hoe regel je het met accijnzen.

‘Hoe smaakt de beste huiswijn van Nederland en hoe creëer je hierbij beleving?’

Dit waren nog maar een paar voorbeelden waar ik tegenaan liep. Allemaal futiliteiten in vergelijking met de hamvraag: hoe smaakt en ziet de beste huiswijn van Nederland eruit en hoe creëer je hierbij beleving? Dat werd onze missie. We organiseerden een wijnreis naar Bordeaux en namen een leden mee voor advies. Na enkele wijnproeverijen kwamen we er achter dat iedereen wel zijn eigen voorkeuren had, smaken verschillen immers. Ik ben liefhebber van een stevige ‘houten’ Chardonnay, maar die is natuurlijk niet geschikt als huiswijn.

‘Laat u niet leiden door eigen smaak, wijnkenners of andere vakidioten’

Terug in Nederland organiseerden we nog een aantal proefsessies met willekeurige gasten. Van liefhebbers en kenners tot ‘nieuwelingen’. Ook vroegen wij onze wijnmaker om kennis op dit gebied. Doordat deze ook levert aan grote supermarkten onder verschillende labels, weet hij als geen ander wat de consument koopt als hij mag kiezen. Daar gaat het immers om: het draait allemaal om uw gast en wat hij of zij lekker vindt. Laat u dus niet Spicy wijn bij kruidige gerechtenleiden door eigen smaak, wijnkenners of andere vakidioten. Uw gast is koning! Organiseer een blinde huiswijnproeverij voor uw ‘gemiddelde gast’ en zorg voor een toegankelijke, goed doordrinkbare huiswijn, met meerdere smaak opties. Voeg daarnaast zaken toe die beleving bij de wijn creëren: wijnkoelers, eigen glas met logo, chique non-drips (ja, juist bij huiswijn), een wijnkaartgenerator. Allemaal om de gast het wow!-gevoel te geven bij een glas wijn.

Martijn Veen is oprichter en directeur van Horecabrains. Een netwerkorganisatie voor de horeca waarbij zo’n 300 zaken
zijn aangesloten.
Horecabrains.nl – martijn@horecabrains.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels