blog

Joost Leopold: De smaak van koffie

Café 2

De afgelopen jaren heeft speciality coffee een enorme vlucht genomen. Nu we in Nederland zo’n 300 koffiebranders kennen, waaronder veel kleine merken, wordt het onderscheid tussen de koffies ook groter.

Joost Leopold: De smaak van koffie

Een manier om de eigenheid van de koffie te laten zien, was in het verleden met klinkende namen als Summer Blend, Italian Roast of Huismelange. De branders hielden ons koffiedrinkers dom en onwetend wat betreft de echte smaak van koffie. Als we de koffie lekker vonden, konden we alleen maar bij dat merk terecht.

Commercieel heel slim natuurlijk. Als consument was ons onbekend waar de koffie precies vandaan kwam en wat we erin moesten proeven. De enige houvast was: ‘een robuust karakter met een stevig zoete afdronk’.

Koffieverpakkingen

Inmiddels is er veel veranderd in de vermeldingen op koffieverpakkingen. Er staat wanneer de koffie gebrand is, waar de bonen vandaan komen, hoe ze verwerkt zijn en welke smaken erin te proeven zijn.

Van alle koffiesoorten die ik in de Koffieschool heb geschonken, heb ik de verpakking bewaard. Het geeft een prachtig beeld van het koffielandschap en de omschrijvingen zijn soms heel interessant: ‘braam, tropische vruchten’, ‘zachte zoete tonen van karamel’, etc. Zulke omschrijvingen lijken steeds meer op de smaakomschrijvingen op wijnflessen. Nu is er nog de uitdaging om de consumenten erin mee te krijgen deze smaken te laten ervaren.

Ongeloof

Onervaren koffiedrinkers reageren vaak vol ongeloof als ik ze een dergelijke smaakomschrijving voorlees: ‘Zijn al die smaken toegevoegd aan de koffie?!’ Of: ‘Als ik citrus wil proeven, drink ik wel limonade’. Hier vindt iets interessants plaats: de producent wíl wel, maar is de consument er wel klaar voor?

‘de smaakomschrijvingen
op koffieverpakkingen

lijken steeds meer op die bij wijn’

 

Als horecazaak mag je je gasten onderwijzen in de bijzondere smaken die ze kunnen ontdekken in de koffie die je schenkt. Je kan in dit geval de smaken op de verpakking hanteren als richtlijn.

Koffie combineren met eten

Niet alleen in de omschrijving die je zelf geeft, ook als richtlijn om producten bij de koffie te serveren. ‘Deze ongewassen koffie uit Ethiopië met de smaak van donker zoet bramen- en kersensap, met oplichtende tonen van framboos, limoen en honing’ is prachtig te combineren met taart of cake waar een van bovengenoemde smaken in zitten.

Of juist met iets wat níet in de omschrijving staat. Iets contrasterends versterkt de smaken ook. Denk in dit geval aan geitenkaas of kruidkoek (romig en pungent vs fris en zoet, kruidig vs fruitig). Het is de uitdaging van de barista om die prachtig omschreven smaak van koffie in de kop te toveren.


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is jurylid voor SCAE en hoofdjurylid in de Misset Koffie Top 100. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

 

Meer blogs van Joost Leopold:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels