blog

Wat is eigenlijk een cappuccino?

Café 4140

Weinig mensen weten precies te vertellen wat een cappuccino is. Laat staan hoe deze eruit zou moeten zien. Bizar eigenlijk, gezien het feit dat de cappuccino verreweg de meest populaire koffiedrank op dit moment is.

Wat is eigenlijk een cappuccino?

Het is ook niet zo’n eenvoudige vraag: in ieder land is de cappuccino een andere drank en overal treffen we verschillende opvattingen van deze drank aan.

In België drinken ze de cappuccino met slagroom, in Frankrijk met een filterkoffie als basis, in Oostenrijk met opgeklopt eiwit en chocoladekrullen. In Nederland was het tot tien jaar geleden heel normaal om cacao op de cappuccino te serveren. Tegenwoordig doen we ons best zo’n duidelijk mogelijk contrast te krijgen tussen het wit van het schuim en de donkere crema van de espresso eromheen.

Cappuccino

Het lijkt dan ook steeds meer op koffie die een kapje schuim op heeft. Voilà, de betekenis van
het woord cappuccino wordt eer aan gedaan: cappuccino betekent kleine kap, ofwel kapje.

Het is best een uitdaging om als gast inzicht te krijgen in de grote verscheidenheid aan koffiedranken die tegenwoordig in de horecazaak worden geschonken. Een uitkomst biedt een koffiekaart bestaande uit pictogrammen: in deze drank zit deze hoeveelheid melk, in die zoveel schuim, et cetera.

En dan nog heeft de horeca te maken met de uitdaging precies te weten wat de gast wil. Is een koffie verkeerd een filterkoffie met hete melk of een espresso met melk en schuim? Wordt het schuim voor de espresso macchiato opgeschonken, of met een lepel opgeschept?

‘het woord cappuccino betekent kapje –
koffie met een kapje melk dus’

In de certificeringstrainingen van de Specialty Coffee Association ligt de norm voor de inhoud van de espresso op 15 tot 25 gram. De maximale hoeveelheid (25 gram) is net iets boven de helft van een espressokopje. In menig horecazaak zal worden gevraagd of een Haags bakkie geschonken is. Zo weinig inhoud lijkt er in de kop te zitten.

Eigen variatie

De verschillende dranken van de koffiekaart zijn variaties op elkaar: de ene drank heeft veel schuim en weinig melk, de ander veel melk en weinig schuim. Het leukste wat jij met jouw horecazaak kan doen, is zelf een variatie verzinnen en deze vervolgens een zelfverzonnen naam geven, die niet standaard op elke koffiekaart voorkomt.

Ikzelf heb de lungoccino bedacht: cappuccino in een lungokop. Zo’n unieke drank maakt de zaak uniek: gasten kunnen voor deze drank alleen bij jou terecht. Interessant, toch?!


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is jurylid voor SCAE en hoofdjurylid in de Misset Koffie Top 100. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

Meer blogs van Joost Leopold


Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels