blog

Drie tips om je koffiegasten nóg beter te bedienen

Café 0

Het aantal koffiebarretjes op de Nederlandse horecamarkt groeide vorig jaar met ruim tien procent. Deze groei komt voornamelijk door lokale en onafhankelijke concepten en de behoefte van Nederlanders om vaker buiten de deur te eten en drinken. Dat biedt belangrijke kansen voor aanstormende horecaondernemers. In de oververhitte markt, is de druk om je te onderscheiden nog nooit zo hoog geweest.

Drie tips om je koffiegasten nóg beter te bedienen

De afgelopen jaren heb ik in mijn rol als Business Development Manager met een aantal horecaondernemers gewerkt. Het doel was in de meeste gevallen de omzet verhogen en de gastervaring verbeteren. De grootste drie lessen om koffiegasten nóg beter te bedienen deel ik graag met jullie. 

1) Leer je gast kennen

Hoe goed ken jij je gast en zijn/haar ideale kop koffie? De eerste stap is erachter te komen wat jouw gasten werkelijk willen. Uiteraard is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen over jouw unieke stijl of concept, maar als het aanbod niet perfect aansluit op de wensen van jouw ideale gast, vallen de zakelijke plannen zo in het water. Zet je concurrentie buitenspel door, beter dan zij, in te spelen op gastbehoeften. Het is een stuk moeilijker om rechtstreeks de concurrentie aan te gaan dan te opereren in een niche die je zelf hebt gecreëerd. 

Checklist: 

  • Komen gasten alleen voor koffie? Of zijn ze ook geïnteresseerd in eten of non-food producten? Of misschien een combinatie daarvan?
  • Kloppengasten vooral aan voor een sterke espresso of een romige cappuccino? 
  • Heb je alles in huis wat nodig is – onder andere koffiebonen, technologie, baristavaardigheden– om gasten hun favoriete kop koffie voor te schotelen? 

2) Speel slim in op de koekjesbehoefte

Wil je gast alleen koffie of wil hij/zij er ook een koekje bij? Zodra gasten je koffiezaak binnenlopen, draait alles om de gastervaring. Ga na wat gasten qua sfeer, faciliteiten en diensten op prijs stellen in hun favoriete horecagelegenheden. 

Checklist:

  • Hoe eenvoudig is het om te bestellen en hoe snel worden bestellingen verwerkt?
  • Welke zaken die je naast koffie aanbiedt (bijvoorbeeldwi-fi, chocola en koekjes) vallen in de smaak bij gasten? 
  • Welke factoren zettengasten ertoe aan om langer te blijven en vaker terug te komen? 
  • Hoe makkelijk kaner worden afgerekend? Is er sprake van een snel en soepel proces, zodat je meer tevreden gasten kunt helpen hun rekening te betalen? 
  • Beschik jij over technologie waarmee het personeel met een lach gasten kan helpen? 

 3) Zorg dat je gasten terugkomen 

Het is geweldig dat je gasten hebt. Maar zorg er ook voor dat ze terugkomen, door bijvoorbeeld interne processen te optimaliseren. Raadpleeg de recensies die jouw gasten op social media en de website achterlaten, analyseer het koopgedrag van de beste gasten en spot trends in je verkooprapporten. 

Checklist: 

  • Wat vertelt de bestelgeschiedenis vangasten je? Verkopen espresso’s goed in de ochtenduren en ’s avonds, terwijl een cappuccino in de middag het populairst is? 
  • Hoe waarderen jegasten aanvullende producten zoals croissants en gebak? 
  • Welke aspecten van jouw bedrijfsprocessen kan je verbeteren? Zijn er producten die op de schappen blijven liggen of voorraden die je structureel moet weggooien?
  • Is het mogelijk om de personeelsplanning te verbeteren engasten beter te bedienen door de tafelbezetting per dag en over langere perioden te analyseren? 
  • Hoe blijf je in contact metgasten wanneer ze jouw koffietentje verlaten? Via social media, een app, of ouderwetse e-mailnieuwsbrief (nog altijd bijzonder effectief)? 
  • Wat is je boodschap aan hen en hoe hou je hen op de hoogte van het laatste nieuws?
  • Hoezet je loyaliteitsprogramma’s en speciale kortingen in om gasten vaker terug te laten komen? 

Tot slot raad ik horecaondernemers die klaar zijn om te groeien aan om te bepalen op welk punten zij zich willen onderscheiden. Daag jezelf uit om de unieke kwaliteiten, waaraan jij je gastenkring te danken hebt, te blijven optimaliseren. Kortom, differentieer slim en gefocust.


RicFrenken is Business Manager New Markets bij iZettle 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels