blog

Ga voor koffie in een restaurantrecensie

Café 3351

Mijn koffietrainingen (en mijn columns) eindig ik bewust met een positieve noot. Een prettige herinnering na een intensief leermoment doet je verlangen naar meer en kan zorgen voor herhalingsbezoek. In films zie je vaak hetzelfde: de hoofdpersoon gaat door een hel en eindigt in de hemel. Stel je voor dat het andersom is en je je in de hemel waant om vervolgens in de hel te eindigen. Dat zou mindblowing en ontredderend werken, niet?

Ga voor koffie in een restaurantrecensie

Als ik naar een restaurant ga, geniet ik extra wanneer al mijn zintuigen aangesproken worden. Ik houd ervan wijn met gerechten te combineren en sta open voor exotische smaaksensaties. Ik herinner me de restaurants waar ik maar naar mijn glas hoefde te kijken of het werd al bijgevuld, ik voelde me echt in de watten gelegd. Maar ik kan me ook die restaurants herinneren waar de prachtige droom wild verwoest werd door ranzige koffie na afloop. Uit een coffeepad, capsule of gewoon slecht bereid.

Nu zit ik in de koffie en ben extra kritisch. Maar menig tafelgenoot of een ander die ik erover spreek, is het met mij eens: de aandacht voor koffie als afsluiting van de avond in een restaurant zou
veel beter kunnen en meer focus verdienen.

‘koffie als afsluiting
van de avond
verdient meer focus’

In een reguliere restaurantrecensie wordt in geuren en kleuren verslag gedaan van alle gangen die de recensent voorgeschoteld krijgt, soms voorzien van beschrijvingen van de wijnen en de manier waarop de gastheer hem of haar bedient.

Maar zelden of nooit wordt met enig woord gerept over de koffie, laat staan de kwaliteit ervan. Het verbaast mij zeer: is koffie niet belangrijk voor de recensenten? Zijn het geen koffieliefhebbers, houdt bij hen het restaurantbezoek vóór de koffie op of denken ze dat koffie overal hetzelfde smaakt?

Ik denk dat het inmiddels tijd is voor een tegenoffensief: ik daag u als horecaondernemer uit om meer reclame te maken voor de koffie die u schenkt. Prijs deze aan zoals u ook de wijn aanprijst. Vertel over de herkomst en de verwerkingsmethode. Verhaal over de smaaksensaties die in de kop te proeven zijn en hoe goed deze samengaan met de eerder ervaren smaken. Prijs de koffie, zodat deze ten volle tot zijn recht komt en recensenten er niet omheen kunnen. Bent u het eerste restaurant waar een recensent de koffie positief beoordeelt? Dan kom ik persoonlijk langs met een bloemetje.


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is jurylid voor SCAE en hoofdjurylid in de Misset Koffie Top 100. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

Meer blogs van Joost Leopold

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels