blog

Koffie proeven met je ogen

Café 1052

Twee gasten bestellen hetzelfde gerecht. Als restaurantmanager wil je dan natuurlijk dat deze gerechten op precies dezelfde wijze worden bereid en opgemaakt en ook hetzelfde smaken. Logisch toch?

Koffie proeven  met je ogen

De rage van dit moment is glittercappuccino. Op de espresso worden eetbare glitters gestrooid om vervolgens prachtig op een latte art terecht te komen. Het ultieme feestgevoel in een kopje. Wat zal dat fantastisch smaken… Toch? Om koffie juist op smaak te kunnen beoordelen, gebruiken we al onze zintuigen: koffie proeven gaat met de tong en neus en met name in het gedeelte waar deze twee samenkomen.

De beoordeling gaat ook via het gehoor. Denk maar eens aan al die keren dat je dat verschrikkelijke speenvarkengeluid hoorde wanneer de melk wordt opgewarmd. Je ‘proeft’ eigenlijk al de bittere gekookte melk…

Er zijn onderzoeken gedaan naar de smaak van wijn en hoe deze verandert wanneer hardrock overgaat in klassieke muziek. Zonder de wijn te veranderen, verandert de totale smaakbeleving. Diepe lage tonen benadrukken de bitters, terwijl hoge tonen de zoetheid beïnvloeden.

‘Muziek kan
de smaak van drank
doen veranderen’

In de beoordeling van de smaak van koffie laten we onze tastzin meewerken: met je hele mond voel je hoe stroperig of waterig de koffie is. En alles daartussenin. En het oog? We zijn zeer visueel ingesteld. Ik hoor regelmatig mijn gasten ‘Hé, lekker!’ zeggen wanneer ze een cappuccino  met een hartje geserveerd krijgen, nog voor ze de koffie proeven. In het begin gaf ik nog aan dat je dit niet zeker kunt weten nog voordat je een slok hebt genomen, inmiddels laat ik het maar zo.

In de horeca is latte macchiato nog altijd immens populair. Het is niet mijn favoriet. Ik ben meer van de zwarte dranken, maar het ziet er wel betoverend uit wanneer de drie lagen te zien zijn.

Wat wellicht nog meer van belang is voor de smaak van koffie is niet per se de drank zelf, maar de manier waarop deze wordt uitgeserveerd. Wanneer de barista alleen maar naar de drank kijkt en niet naar de gast, zal hij wellicht denken dat er iets aan de hand is met de drank.

Een goede koffie die matig wordt uitgeserveerd, wordt als oké ervaren. Matige koffie die zeer gastgericht wordt uitgeserveerd, wordt als goed ervaren. Werk dus in uw zaak aan geweldige koffie én hospitality skills én de juiste muziek, temperatuur, kleur van het interieur, zachte stoelen en alles wat daarbij komt kijken. Heeft allemaal positieve invloed op hoe uw gasten koffie proeven.


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is jurylid voor SCAE en hoofdjurylid in de Misset Koffie Top 100. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

 

Meer blogs van Joost Leopold:

Reageer op dit artikel