blog

Trainentrainentrainen

Café 778

Twee gasten bestellen hetzelfde gerecht. Als restaurantmanager wil je dan natuurlijk dat deze gerechten op precies dezelfde wijze worden bereid en opgemaakt en ook hetzelfde smaken. Logisch toch?

Trainentrainentrainen

Toch valt mij op dat deze regel voor wat betreft het bereiden en presenteren van koffie niet altijd opgaat. Ik zie nog heel vaak dat twee barista’s in één restaurant of koffiebar totaal verschillende cappuccino’s kunnen bereiden,de ene versierd met een mooi hartje, de andere met bobbelig melkschuim.

Gasten hebben vaak voorkeur voor wie hun drankjes bereidt. De barista voelt zich daardoor vaak gevleid, maar eigenlijk hebben we hier een probleem. In veel gevallen worden nieuwe medewerkers ingewerkt door de bedrijfsleider of een collega-barista of barmedewerker. Deze is in het algemeen op dezelfde wijze ingewerkt. Toch?

Kent u dat spel nog van vroeger, waarin je met z’n allen op een lijn moest gaan staan en een zin door moest fluisteren? Deze zin klonk aan het eind van de ketting vaak totaal anders dan aan het begin. Dit geldt vaak ook bij het doorgeven van kennis en vaardigheden. Bij iedereen sluipen er maniertjes in en die worden dan doorgegeven aan anderen, die weer eigen maniertjes toevoegen, zodanig dat alle medewerkers de koffie net weer op een andere manier bereiden. Dit heeft tot gevolg dat alle koffies van elkaar verschillen.

Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen – en te houden – raad ik iedere horecaondernemer aan om zichzelf en de barista’s regelmatig te trainen. Op dit moment worden in Nederland veel verschillende koffietrainingen aangeboden: van de basis-baristatraining tot internationaal erkende certificeringstrainingen van de Specialty Coffee Association (SCA). Het maakt niet uit wat voor training je doet, op welk niveau en door wie je deze laat uitvoeren, als alle medewerkers maar dezelfde training volgen en daarmee dezelfde werkwijze toepassen, wat leidt tot hetzelfde resultaat.

Trainen zorgt niet alleen voor een consistente werkwijze, het helpt ook om je personeel aan je bedrijf te binden. Met trainen bied je je personeel de mogelijkheid tot persoonlijke groei. En een laatste mooie bijkomstigheid is dat de barista niet alleen zijn vaardigheden bijschaaft maar ook extra kennis opdoet, die hij kan doorgeven aan de gast. Een aangename extra service die veel gasten waarderen.


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is jurylid voor SCAE en hoofdjurylid in de Misset Koffie Top 100. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

 

Meer blogs van Joost Leopold:

Reageer op dit artikel