blog

Martijn Veen: Oma Maries Special

Café 230

Er is in Nederland een enorme behoefte aan initiatieven voor ouderen in de horeca’, betoogt Martijn Veen in zijn nieuwe column. Een gigantische doelgroep die makkelijk naast de reguliere business ingepast kan worden. Denk bijvoorbeeld aan ‘open ouderentafel’, om bijvoorbeeld 17.00 uur of warme maaltijdservice aan huis. Deze oudere jongeren hebben vaak genoeg te besteden en zijn ook reuze dankbaar

Martijn Veen: Oma Maries Special

Mijn moeder (Oma Marie) is inmiddels 93 jaar en jaarlijks gaan wij -de twee zonen- met haar een dagje op pad. Mijn moeder woont nog volledig zelfstandig. We gingen via Den Bosch naar Maastricht. Mijn broer is een beetje culinair verwend zullen we maar zeggen, en hij had de restaurants uitgekozen. De aftrap, na een Bossche bol van bakkerij Jan de Groot (hoe je met(his)storytelling iedere dag vol kunt zitten), was bij restaurant Fabuleux. Daar hebben we heerlijk gegeten en gezeten, maar daarna kwam voor mij, naar wat later bleek, het hoogtepunt van ons uitje. We namen plaats in een café met uitzicht op de kerstmarkt van het Vrijthof in hartje Maastricht. De ober vertelde over de extreme drukte in deze periode en zijn lange werkweken.

Lees ook: Meer beleving is noodzaak

Daarna vroeg hij aan mijn moeder: ‘Wat mag ik voor u inschenken?’. Ze antwoordde direct: ‘Mijn borreltje.’ Toen de ober belangstellend vroeg wat dat dan zou mogen zijn somde mijn moeder haar ‘geheime recept’ op. De ober keerde niet veel later terug aan onze tafel met een glas en de drie ingrediënten die hem zojuist waren doorgegeven. In zijn kielzog een aantal nieuwsgierige en leergierige collega’s. ‘Zo mevrouw doet u dat maar eens voor dan.’

Martijn VeenMijn moeder maakte haar drankje ter plekke klaar, onder toeziend oog van de barmedewerkers. De borrel viel in de smaak en werd gedoopt tot ‘Maries Special’ en staat nu op de kaart. Een prachtige vorm van beleving en extra aandacht voor een doelgroep die iedere zaak goed kan gebruiken.

Lees ook: Tien tips voor optimale beleving aan tafel

En hier hield het voor ons trouwens niet eens op: op de terugweg kwamen we op een soort van onmogelijke lunchtijd terecht bij ‘t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. Desondanks werden we ongelooflijk gastvrij ontvangen en konden we zelf aangeven waar we trek in hadden. De ongedwongen sfeer en ‘alles-is-mogelijk-mentaliteit’ zijn al een Michelinster op zich waard. Ook dit is weer een perfect voorbeeld van hoe je met dat kleine beetje meer jezelf kan onderscheiden.

Martijn Veen is oprichter en directeur van Horecabrains. Een netwerkorganisatie voor de horeca waarbij zo’n 300 zaken
zijn aangesloten. Tevens is hij sinds 2017 hoofdjurylid van de Café Top 100

Reageer op dit artikel