blog

Rick Kempen: ‘Noem het beestje bij de naam’

Café 2395

Help gasten wanneer ze ‘een biertje’ bestellen, betoogt Rick Kempen in zijn nieuwe blog. ‘En stop met de term ‘speciaalbier’. Dat had vroeger een duidelijk doel, tegenwoordig is die geuzennaam overbodig.’

Rick Kempen: ‘Noem het beestje bij de naam’

Soms word ik er nog wel eens wakker van, badend in het zweet. Daar staat hij, in de deuropening van de après-skihut: fris geschoren en het haar netjes geföhnd. ‘Biertje?!’ roept skileraar Rudi luidkeels, en de pilstap gaat open. Gek word ik ervan! Want alle pils is bier – maar niet alle bier is pils, hoe graag Heineken ons dat ook met deze reclame wilde doen geloven.

Net zo gek word ik van het woord ‘speciaalbier’: alsof het ene bier wel speciaal is, en het andere niet. Laat me niet lachen! In de middeleeuwen was het vrij overzichtelijk: je noemde een bier meestal naar de stad of streek waar het vandaan kwam. Amsterdam werd rijk door het handelsmonopolie op Hamburger-bier en het Nijmeegse Mol was populair tot over de grenzen van de Republiek. Op zeker moment ontdekte Joseph Groll in het Tsjechische Pilsen een bier dat nu de wereld domineert: pilsener. Het werd zelfs zo dominant dat het veel biersoorten verdrong – de wereld werd een pilswoestijn. Heel de wereld? Nee, enkele streken bleven moedig weerstand bieden aan de overweldigers en nu maken kleine en onafhankelijke brouwerijen het leven van de pilsbrouwers in de omliggende brouwerijen niet gemakkelijk.

Lees ook eerdere column: ‘Grote schoenen, grote brouwers’

Parallel aan de groeiende belangstelling voor bier met een andere smaak dan pilsener ontwikkelden bierpioniers de term ‘speciaalbier’. Dat diende een duidelijk doel: veel consumenteRick Kempenn moesten maar niets hebben van een glas donker bier, of bier dat bol stond van hoparoma’s. Door het speciaal te noemen durfden ze het echter wel te proberen. Tegenwoordig kan het de bierliefhebber niet gek genoeg zijn en de geuzennaam ‘speciaalbier’ dient geen doel meer. Elk bier is speciaal en onderscheidt zich door kleur, geur en smaak. Er zijn tientallen biersoorten.

Lees ook: Hop en hap: bier als ideale maaltijdbegeleider

Als ondernemer maakt u het verschil door het beestje bij zijn naam te noemen. De gast die ‘een biertje’ bestelt zou idealiter door uw personeel gevraagd moeten worden: ‘Dat kan! Wilt u een witbier, een IPA, pils of liever een hefeweizen?’ Zo leren bierdrinkers welke biersoort hun favoriete smaak heeft. Tien tegen één dat ze die dan graag nog eens bij u en uw hulpvaardige team komen drinken.

Lees ook: Wat kost bier en wat levert het op?

Reageer op dit artikel