blog

Rick Kempen: ‘Niet investeren in bierkennis is oliedom’

Café 2064

Klagen, daar zijn Nederlanders goed in, betoogt Rick Kempen in zijn nieuwe blog. Horecaondernemers die klagen over hun bierassortiment en over hoe moeilijk het is dit relevant en up-to-date te houden, moeten eens in de spiegel kijken.

Rick Kempen: ‘Niet investeren in bierkennis is oliedom’

‘Klagen, daar zijn Nederlanders goed in. Ik klaag daar graag over. Waar ik vooral graag over klaag is een bepaalde klaagvariant: we leggen voor eigen tekortkomingen de schuld elders. Zo hoor ik horecaondernemers nogal eens klagen over hun eigen bierassortiment, en hoe moeilijk het is om dat up-to-date en relevant te houden. En hoe moet hun personeel dat nou verkopen? Eeuwig zonde, om niet te zeggen oliedom – horecaondernemers, kijk eens goed in de spiegel.

Lees ook het eerdere blog van Rick Kempen: ‘Noem het beestje bij de naam’

Ja, er is onnoemlijk veel bier voorhanden en er komt alleen maar meer bij. De gasten omarmen het en vragen steeds vaker ‘wat er nieuw is’. Het bier lijkt zichzelf te verkopen – maar niets is minder waar. Ook dit jaar zal er uit het Nationaal Bieronderzoek waarschijnlijk weer naar voren komen dat bezoekers graag meer advies krijgen bij hun keuze in het café of restaurant. Laat die oproep nou eens niet aan dovemans oren gericht zijn, ondernemers!

Hoe mooi het ook zou zijn als alle professionals in de horeca de StiBON-opleiding genoten hadden – het is een onrealistisch ideaalbeeld. De realiteit is evenwel dat de situatie bijna 180 graden andersom is: vrijwel geen enkele horecaprofessional wordt goed geschoold, en zeker niet in bier. Onbegrijpelijk, gezien het forse belang van bier in omzet en rendement voor vrijwel elk horecabedrijf.

Lees ook het eerdere blog van Rick Kempen: ‘Grote schoenen, grote brouwers’

In omringende landen en zeker Amerika is de bierkennis van het personeel meestal ‘op punt’, en niet alleen in hippe craftbierbarren. Zo Rick Kempenbiedt bijvoorbeeld elke Sports Bar ook een grote bierkeuze én het personeel kan er smakelijk over vertellen. Die kennis brengen ze elkaar bij; sommigen hebben er een opleiding voor genoten. Nog effectiever: na de shift proeven ze samen, zeker de nieuwe bieren. De baas moedigt dit alleen maar aan en ziet het als een investering.

Investeren in je personeel is investeren in je gast. Nogmaals, niet de hele brigade hoeft biersommelier te zijn, maar sleutelfiguren in je team deugdelijke bierkennis bij (laten) brengen is niet moeilijk. Het is niet kostbaar en verdient zich razendsnel terug. En wees eerlijk: kan je als ondernemer in 2018 werkelijk je bedrijf en gasten zó niet serieus nemen, door niet in bierkennis te investeren? Genoeg geklaagd!

Reageer op dit artikel