fotoreportage

Tien jaar House of Bols: heropening experience

Café 331

Het werd ook wel tijd, erkent Ditmar Oostmeijer, manager Lucas Bols Experiences, over de compleet vernieuwde House of Bols Experience. ‘De experience is ontstaan in een tijd dat de iPad nog niet eens bestond. We hadden wel touchscreens, maar heel erg bij de tijd was het allemaal niet meer.’ Daarom greep House of Bols eind 2016 haar kans om de Experience, gelegen onder het pand, hartje Amsterdam, te vernieuwen. ‘We hebben zo’n vier weken verbouwd en zijn 1 december weer opengegaan’, vertelt Oostmeijer. Dat was heftig, in die zin dat we jaarlijks zo’n 50.000 bezoekers ontvangen, dus dan merk je dat wel.’ Maar nu is de volledig vernieuwde Experience geopend, precies in het jaar dat deze tien jaar bestaat

Tien jaar House of Bols: heropening experience
House of Bols

De Experience neemt de bezoeker mee door de ruim vier eeuwen oude historie van de Amsterdamse distilleerderij Lucas Bols en de geschiedenis van jenever en coctails. Maar het is in alles meer dan een museum waar louter het verleden te aanschouwen is. Beter dan het woord Experience vertalen, wordt het wat dat betreft niet. Het is een beleving, voor alle zintuigen. De bezoeker krijgt een ‘audioguide’. Een aparaatje dat voor een scan gehouden wordt, een scan die bij bijna alle items in de Experience te vinden is, waarna er vervolgens alle informatie vertelt wordt. De grote rol die ingrediënten in de dranken van Bols spelen, kunnen overal geroken worden, in potten, flesjes en in de drank zelf uiteraard. En daarnaast is er veel te zien. Oostmeijer: ‘Maar daarin zit wel een duidelijk verschil met vroeger: toen moest alles lettterlijk flitsend en wat schreeuweriger zijn, nu is er meer vraag naar een rustiger, geraffineerder en stijlvollere uitstraling.’ Blikvangers van de tentoonstelling zijn -naast de bekende Delftsblauwe Bolshuisjes- de drie Art of Flavour cabines. Oostmeijer: ‘Hier willen we smaak visualiseren. Bezoekers gaan de cabine binnen met een kleine flacon en als ze daar een slok van nemen wordt die smaak gevisualiseerd. Je ziet het, je proeft het, je voelt het.’

Bezoekers House of Bols: 30 procent professionals

Zoals eerder aangehaald; jaarlijks ontvangt House of Bols zo’n 50.000 gasten. Ongeveer 30 procent van die gasten zijn professionals uit de horeca. Oostmeijer: ‘Van bartenders en bareigenaren, tot aan horecazaken die hun personeel willen scholen of informeren omtrent jenever, cocktails en alles meer dat we hier bieden.’
En die horecabezoekers zijn lang niet allemaal cocktailbars of professionele

House of Bols

Ditmar Oostmeijer

bartenders. ‘Nee, ook horecazaken die meer met cocktails willen doen komen hier. We kunnen hen informeren, maar ook trainen in de acadamy hierboven. En gelukkig wordt het allang niet meer als hoogdrempelig beschouwd. We heben bijvoorbeeld de 30 seconds cocktails; niet teveel ingrediënten, weinig handelingen, daar is behoefte aan, dus dat kunnen we hier allemaal aanbieden. En of je nu wat vergevorderder bent in de cocktails of je wilt als bedrijf instappen in dit segment, dat kan allemaal. Voor de Experience geldt wat dat betreft hetzelfde als een cockktail: je kan het zo simpel of uitgebreid maken als je zelf wilt.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels