Vaker wijn voor sterke drank

Nederlanders drinken steeds meer wijn en dat gaat ten koste van de verkoop van sterke drank. Twee jaar geleden waren gedistilleerde dranken nog het belangrijkste verkoopproduct voor de gemiddelde slijter, maar nu kiezen consumenten vaker voor een fles wijn.

Dat blijkt uit het Marketingrapport Slijtersbranche 2006 van Van Es Marketing Services, waaraan 172 ondernemers uit het slijtersvak hebben meegedaan. De verkoop van gedistilleerd maakt voor de gemiddelde slijter nu 36 procent van de omzet uit, terwijl dat in 2004 nog 45 procent was. Het omzetaandeel voor wijn steeg in dezelfde periode van 31 naar 40 procent. In de verkoop van alcoholvrije dranken en bier veranderde weinig.

‘Slijters maken zich zorgen. Ze zijn vooral afhankelijk van de verkoop van gedistilleerde dranken. De verkoop van wijn stijgt wel, maar ze hebben veel last van de concurrentie van supermarkten. Daar groeit de verkoop van wijn nog sterker’, aldus directeur Han van Es van het onderzoeksbureau vrijdag.

Vorig jaar stagneerde de omzet bij ruim vier op de tien slijters. In 2005 noteerde 31 procent een stijging en 28 procent zag de verkopen dalen ten opzichte van 2004. Door de aantrekkende economie zijn slijters volgens Van Es, die elke twee jaar onderzoek doet in de branche, dit jaar iets positiever gestemd.

Ruim vier op de tien verwachten meer omzet te draaien, terwijl in 2004 maar 15 procent op betere verkopen rekende. Volgens Van Es zijn de slijters die hun inkoop gezamenlijk regelen, optimistischer dan ondernemers die helemaal zelfstandig opereren.