Jeroen Veldkamp prolongeert Barista-titel

Jeroen Veldkamp mag zich opnieuw de beste meester-espressomaker van Nederland noemen. De eigenaar van Café van Bleiswijk in Enkhuizen won maandagmiddag de Dutch Barista Championship, gehouden in Résidence Rosendael in het Gelderse Rozendaal. Vorig jaar was Veldkamp ook de beste Barista van ons land en daarmee prolongeert hij zijn titel.

Donar Teunissen van Coffee Company werd tweede, Roos van Asten van Grand Café De Blonde Pater derde.

Vijf juryleden beoordeelden de twaalf finalisten die zich in drie voorrondes hadden geplaatst. De jury lette daarbij niet alleen op de smaak, ook de presentatie, techniek en persoonlijkheid speelde een belangrijke rol. Een Barista, de benaming van een meester-espressomaker in Italië, beheerst immers de technieken om espressoapparatuur goed af te stellen en heeft oog voor presentatie en show.

Veldkamp maakte vooral indruk op het onderdeel niet-alcoholische koffiespecialiteiten met zijn Café Brûlé. Een espresso gemaakt uit bonen van de Maastrichtse leverancier Blanche Dael met een crème brûlé als basis. Veldkamp completeerde zijn meesterwerk met een gekarameliseerde suikerlaag, gemaakt met een brander. De andere opdrachten bestonden uit het maken van espresso’s en cappuccino’s binnen vijftien minuten.

‘De deelnemers aan deze wedstrijd baseren hun koffie op room, smaak en melk. Ik heb juist geprobeerd om met iets innovatiefs te komen, om zo toegevoegde waarde aan mijn koffies en presentatie te geven’, aldus de winnaar, die ons land eind april mag vertegenwoordigen bij de World Barista Championships in Boston.

De liefde om een perfecte espresso te maken gaat voor Veldkamp zover, dat hij samen met een paar ‘enthousiastelingen’ het Nederlands Barista Gilde gaat oprichten. ‘We willen een onafhankelijke organisatie vormen van ambachtslieden met als doel de kennis en het niveau van koffiemakers te verhogen. Er zijn bijvoorbeeld veel goede koffiemachines in ons land, maar die worden vaak verkeerd gebruikt. In mei is de oprichtingsvergadering van de Barista Gilde en we proberen vijftig leden te krijgen in het eerste jaar. Het niveau van de koffiebereiders moet omhoog. Vergeet niet dat koffie voor een gast altijd de eerste en laatste indruk is van een horecabedrijf.’

Voor Amie Peeze, die deel uitmaakt van de organisatie, staat vast dat koffie veelal een ondergeschoven kindje is in de horeca. ‘Koffie heeft jarenlang te weinig aandacht gekregen. Nu blijkt dat Nederlanders steeds minder koffie gaan drinken, wordt het tijd om de kwaliteit van het product in de schijnwerpers te zetten. Daarin speelt deze wedstrijd én de horecavakman een belangrijke rol. Want een Barista maakt of breekt de koffie in de horeca.’

v.l.n.r.: Roos van Asten, Jeroen Veldkamp, Donar Teunissen.