Samenwerking Grolsch met Amerikaanse bierreus

Grolsch gaat in de Verenigde Staten samenwerken met Anheuser-Busch, de grootste bierbrouwer in de VS en bekend van het merk Budweiser. Dat heeft Grolsch dinsdag bekendgemaakt.

De Nederlandse bierbrouwer noemt de samenwerking een doorbraak. Anheuser-Busch gaat de import, verkoop, marketing en distributie van het in Nederland gebrouwen Grolsch-bier in de VS verzorgen. Financiële details over de samenwerking worden niet verstrekt.

Grolsch verkoopt sinds midden jaren zeventig zijn bier in de VS, de op een na grootste biermarkt ter wereld. Vorig jaar bedroeg het verkochte volume 150.000 hectoliter. Het concern verwacht dat het volume door de samenwerking met Anheuser-Busch sterk zal groeien. Grolsch wil dit niet nader kwantificeren.

De samenwerking met Anheuser-Busch begint per 1 januari 2007. De huidige partner van Grolsch in de VS is drankenhandelaar USB. ‘Daar hebben wij de afgelopen jaren goed mee samengewerkt. Maar verdere groei vereist een grotere partner’, zei een woordvoerder van Grolsch in een toelichting.

Bestuursvoorzitter Ab Pasman noemt Anheuser-Busch in een verklaring ‘de ideale partner om het aanwezige potentieel van het Grolsch-merk op de Amerikaanse markt te ontsluiten en te vertalen in volumegroei’.

De potentie van Grolsch in de VS blijkt volgens hem uit ‘de bekendheid van en de waardering voor het merk Grolsch, de beugelfles in het bijzonder, terwijl het verkochte volume vergeleken daarmee een bescheiden omvang heeft’.