Heineken blijft Nederlands merk

Het biermerk Heineken blijft in Nederlandse handen en de brouwerij zal door de familie bestierd blijven. Dit meldt meerderheidsaandeelhoudster Charlène de Carvalho in Het Bierblad.

De achternaam van haar kinderen verandert bovendien binnenkort van ‘De Carvalho’ in ‘Heineken’ naar hun grootvader, zo bevestigen betrouwbare bronnen in de brouwerijtop aan MarketingTribune.

Een selectie van het hogere management is hier al tijdens een speciale vergadering op voorbereid. De nieuwe achternaam sluit beter aan bij de rol die de familie in het concern wil blijven spelen. Freddy’s kleinkinderen Alexander en Charles, beide in de twintig en nu studerend aan Amerikaanse universiteiten, lopen zich namelijk al warm voor een topfunctie in het bedrijf.

Over haar oudste zoon Alexander zegt De Carvalho (52) in Het Bierblad: ‘Het zou goed zijn als hij stages ging lopen bij de brouwerij in verschillende landen.’ Ze voorspelt dat zij en haar man Michel (62) de passie voor het biermerk makkelijk zullen kunnen overbrengen, maar: ‘uiteindelijk moeten de kinderen zelf beslissen wat ze willen’.

Dat Heineken in elk geval nog enkele generaties een Nederlands merk blijft, zal veel consumenten verheugen. De verdwijning van oer-Hollandse merken als ABN Amro, Hoogovens en Postbank is niet overal even goed gevallen. Bovendien worden hiermee miljarden euro's aan marketing-investeringen weggegooid.

Heineken heeft nog een extra argument om Nederlands te blijven: het claimt internationaal een 'premium export brand' te zijn. Bovendien afficheren bieren zich vaker met een authentiek merkverhaal dan producten in andere sectoren en zijn oude jaartallen niet meer weg te denken van het etiket.

Heineken blijft Nederlands merk