Betere tijden voor bowlingcentra

Betere tijden voor bowlingcentra

Bowingcentra zitten flink in de lift. De gemiddelde omzet per bowlingbaan nam in 2007 met bijna 6 procent toe. Vooral in Gelderland, Utrecht, Overijssel en Flevoland is bowlen populair.

Op basis van een onderzoek onder 35 leden van de Nederlandse Vereniging van Bowlingondernemers (NVB) komen er jaarlijks zo’n 7,5 miljoen mensen bij de bowlinghuizen.

‘Bowlen is nog altijd zeer populair bij kinderen en de enorme disco-installaties rond de bowlingbanen trekken ook de twintig- en dertigplussers naar onze banen’, zegt voorzitter Roy Blom van de NVB. Daarnaast herontdekken senioren het bowlen.

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) meldt op haar site dat de horeca de laatste jaren steeds gevarieerder geworden. Blom op Horeca.org: ‘Natuurlijk zijn fonduen en steengrillen nog steeds zeer populair, maar daarnaast zijn er ook meer à la carte mogelijkheden tegen redelijke prijzen’.

Het succes van de bowlingcentra wordt mede toegeschreven aan het wisselvallige weer. Bij slecht weer kiezen mensen vaker voor een binnenactiviteit, en dan komt bowlen om de hoek kijken.