‘In juni is de omzet in cafés gemiddeld acht procent beter dan de overige maanden. Maar tijdens het vorige EK in 2004 was het maar 3,7 procent’, vertelt econoom Stephan van Woelderen van ING. ‘Tijdens het EK in 1996 lag het percentage gelijk, acht procent. Enige positieve uitzondering was de 13 procent in 2000, toen het toernooi in Nederland en België werd gehouden.’
Het gemiddelde van de laatste drie EK’s is dus acht procent, gelijk aan de normale omzetplus en dus niets extra’s. De senior economist zegt dat de laatste WK’s met een gemiddelde omzetplus van zeven procent ook geen extra geld in het laatje hebben gebracht.
De ING, dat met de afdeling EK-Nomie de commerciële effecten van het Europese voetbaltoernooi onderzoekt, heeft (nog) geen cijfers over de opbrengsten in de cafés tijdens dit EK. Mogelijk dat de prima prestaties van Oranje (kwartfinale en mogelijk meer) ervoor zorgen dat het Alpentoernooi wél voor extra omzet in de ‘natte horeca’ zorgen.
Volgens de zakenbank is het niet duidelijk waarom grote voetbalevenementen geen extra omzet genereren voor cafés. Van Woelderen: ‘Mogelijk blijven mensen vaker thuis. Uit enquêtes van de Postbank blijkt dat er meer kant en klaar wordt gegeten. Ook wordt er gemiddeld per persoon meer alcohol gedronken, maar dat geldt voor zowel buitenshuis als thuis.’ En daar zou (de gestegen verkoop van) het biertapapparaat ook wel eens mee te maken kunnen hebben.