nieuws

De hardlopers van 2008

Café

Bij alle deelnemers aan de Terras Top 100 werden de verwachtingen voor deze zomer gepolst. Wat worden de hardlopers op drankengebied, waarin is geïnvesteerd om het terras aantrekkelijker te maken en welke lunchgerechten vallen het meeste in de smaak?

De hardlopers van 2008

Met meer dan driehonderd inschrijvingen is de eerste editie van de Terras Top 100 een succes. Het initiatief van Misset Horeca leeft in de branche. Meer dan in voorgaande jaren het geval was, wordt het terras een economische factor van belang. Oorzaak is het rookverbod en de functie die het terras waarschijnlijk gaat krijgen als nieuwe rookruimte. Vanaf deze maand zal naar verwachting een substantieel deel van de omzet afkomstig zijn van het buitenmeubilair. Ook als het even wat minder weer is.

Meer dan 90 procent van de aangemelde bedrijven zegt dat geld wordt gestoken in de uitstraling van het terras. Dat kan zowel de plaatsing van terrasverwarming zijn als nieuwe tafels en stoelen. Gevraagd naar de aanschafdatum van het meubilair is het opvallend dat de Nederlandse terrasgast vaak plaatsneemt op nieuwe stoelen. Het oudste meubilair dat in de lijst is terug te vinden, dateert van 2003. Opvallend veel bedrijven geven aan in 2006 nieuwe tafels en stoelen te hebben gekocht. Natuurlijk wordt ook 2008 veel genoemd.

Verder beschikt ongeveer de helft van de bedrijven over terrasverwarming en heeft ongeveer een zelfde percentage zonwering of luifels. Ook de parasol als schaduwbrenger is populair. Een kleine 70 procent van de Terras Top 100-kandidaten beschikt over deze vorm van overkapping.


Populairste bier

Het pilsje blijft dé dorstlesser op mooie dagen. Ook rosébier is de laatste twee jaar bezig aan een spectaculaire opmars, al zal het het witbier deze zomer niet van de troon stoten als het ultieme zomerbier. De pogingen van de brouwers om dit biertype het hele jaar door populair te laten zijn ten spijt, is dit troebele bier toch vooral een populaire terrasganger. Fris en kruidig. Vaak geserveerd met citroen, al is dit voor de smaak niet nodig. Vraag daarom eerst aan de gast of deze toevoeging gewenst is.


Populairste terraswijn

Natuurlijk rosé. Het gros van de ondernemers zegt hier veel van te verkopen. Niet alleen populair per glas, steeds meer bedrijven zetten gewoon een heel flesje op tafel. In een ijsemmer, staat wel zo feestelijk. Witte wijn wordt minder genoemd, al wijzen de cijfers uit dat de consument dit wijntype aan het herontdekken is. En de opmars die de Prosecco van het vat in 2007 maakte, lijkt zich deze zomer gewoon door te zetten.


Populairste frisdrank

Niet appelsap of Fristi, maar Ice-Tea wordt opvallend veel genoemd als de meest populaire non-alcoholische frisdrank van deze zomer. De drank is er inmiddels in meerdere smaken en verpakkingsvarianten. Waaronder dit aluminium flesje en zelfs een bag-in-box met een inhoud van vijf of tien liter is voorhanden.


Populairste warme drank

Koffie blijft populair als warme terrasdrank. Wat hiervoor moet worden betaald op de potentiële Top 100-terrassen, verschilt sterk. Vraagt het ene bedrijf €1,60 voor een kopje, er zijn ook collega’s die er een euro meer voor rekenen.


Populairste lunchgerechten

Lunchen op het terras heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. De populaire boterham met twee Van Dobben- of Kwekkeboom-kroketten en de uitsmijter hebben concurrentie gekregen van de Club Sandwich en de maaltijdsalade. De interpretatie qua bereiding en presentatie van beide gerechten verschilt sterk per bedrijf. Maakt de ene van een Club Sandwich een waar kunstwerk op een stokje, de ander steekt wat minder energie in het stapelwerk. Wat overigens niks zegt over de smaak. Hetzelfde geldt voor de salades. Van een paar slablaadjes met balsamico en pijnboompitjes tot vullende lunchgerechten waar de creativiteit van afspat en die het Cup-a-Soupmoment later op de middag volledig overbodig maken!


Populairste drank

Een kopje koffie met… appelgebak natuurlijk. De Nederlander wijkt ook in 2008 niet massaal uit naar andere vormen van patisserie. De appeltaart als signatuur van het horecabedrijf. Zelf gebakken of van de groothandel. De kenner proeft het verschil, maar veel gasten zullen het schoteltje in beide gevallen tot de laatste kruimel leeg eten.

Meer over de Terras Top-100:

Bekijk de complete Terras Top-100 in ons terrasdossier

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels