Solide resultaten voor Sligro

Solide resultaten voor Sligro

Sligro heeft vorig jaar een nettowinst gehaald van 71,3 miljoen euro. Dat lag in lijn der verwachting. Ook het bedrijfsresultaat (ebit) paste in de verwachtingen van analisten en bedroeg 99 miljoen euro. Sligro maakte donderdag voorbeurs de resultaten over 2008 bekend.

Sligro heeft zoals door marktvorsers verwacht geen concrete uitspraken gedaan over het lopende jaar. ‘De economische omstandigheden zijn abrupt gewijzigd in het najaar van 2008. Het is voor ons dan ook, net als voor velen, onduidelijk wat de nabije toekomst exact gaat brengen.’ De onderneming verwacht wel dat de autonome groei in 2009 lager zal zijn dan vorig jaar.

In 2008 steeg de omzet met 5 procent naar bijna 2,2 miljard euro, zo maakte Sligro eerder deze maand al bekend. De autonome groei bedroeg 6,4 procent. Sligro verloor omzet doordat het zijn supermarktformules Meermarkt en Attent afstootte en aan Spar Holding verkocht.

Sligro verwacht dat het ‘nog wel enige tijd zal blijven stormen’, maar de onderneming is positief gestemd over de kansen van zijn divisies. ‘Hoewel de gewijzigde omstandigheden ongetwijfeld enig effect zullen hebben op onze activiteiten blijven we immers altijd eten.’ Sligro verwacht dat de groothandeltak (foodservice) dit jaar weer beter dan de markt zal presteren.

De druk die er op de winstmarges ontstaat onder de economische neergang, denkt Sligro te kunnen opvangen door hun sterke inkooppositie, een betere samenstelling van het aanbod en een verdere toename van eigenmerkartikelen.

De nettowinst is iets lager dan in 2007, maar is hoger dan de eerde afgegeven verwachting van de onderneming die uitging van 70 miljoen euro onder de streep over te houden. Het behaalde bedrijfsresultaat is licht hoger dan een jaar eerder toen het uitkwam op 97 miljoen euro.

De groothandelstak (foodservice) was de drijvende kracht achter de resultaten. Het droeg bijna 95 miljoen euro bij aan het bedrijfsresultaat. De supermarktdivisie (foodretail), waar supermarktformules Golff en EM-Té onder vallen, had het vorig jaar moeilijker. De aankoop van de voormalige Edah-winkels is volgens marktvorsers een dure geweest.

In september 2008 zei de onderneming te onderzoeken of zijn twee winkelformules Golff en EM-Té tot een formule (EM-Té) kunnen worden samengevoegd. De nieuwe EM-Té-keten zal dan uit 140 supermarkten gaan bestaan, waarvan tachtig vestigingen in eigen beheer en zestig door franchisers. Sligro zei donderdag te verwachten in maart over het onderzoek en de toekomst van foodretail uitspraken te doen.