Heineken levert marktaandeel in

Heineken levert marktaandeel in

Het marktaandeel van het merk Heineken is met twaalf procent afgenomen. De brouwer blijft de grootste in Nederland, samen met de merken Amstel en Brand heeft het concern 50 procent van de markt in handen.

Dit blijkt uit de Bierenquête 2008 van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Ruim twaalfhonderd ondernemers deden mee aan het bieronderzoek van KHN.

De Inbev-merken Dommelsch en Jupiler lijken stuivertje te wisselen qua marktaandeel: Dommelsch is gedaald met drie procent punt, terwijl Jupiler vier procent punt plust. Hertog Jan zag het marktaandeel stijgen van 5 naar 7 procent. Amstel en Grolsch blijven stabiel met respectievelijk 14 procent en 11 procent marktaandeel.

Korting is beslismotief

Opvallend is de reden voor het hoofdmerk pils: de geboden hectoliterkorting. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan dit zeer belangrijk te vinden bij de keuze van het hoofdmerk.

Slechts enkelen noemden kwaliteit, de wens van de gast en smaak als bepalende factor. Het imago van het biermerk is voor 66,4 procent de doorslaggevende factor voor de merkkeuze.

Bijna 52 procent van de ondernemers gebruikt inmiddels kelderbier. Twee jaar geleden lag dit percentage nog op 45,5 procent.

De top-10 hoofdmerken pils 2008

1 Heineken 29% (33%)*

2 Amstel 14 (14)

3 Grolsch 11 (11)

4 Dommelsch 10 (13)

5 Jupiler 8 (4)

6 Brand 7 (7)

7 Hertog Jan 7 (5)

8 Bavaria 6 (6)

9 Gulpener 3 (2)

10 Lindeboom – (1)

* marktaandeel 2006

Download hier de gehele Bierenquête 2008.