Consumptie frisdrank stabiel

Consumptie frisdrank stabiel

Nederlanders dronken in 2008 net zoveel frisdrank, water en sap als in 2007. In het licht van de crisis opmerkelijk, vindt de vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS).

‘De consument laat zijn drankje dus blijkbaar niet staan ten tijde van de recessie’, zegt Jouke Schat, directeur van de FWS. ‘We hadden op een forse daling gerekend.’

Maar de Nederlander houdt vast aan zijn drinkpatroon van een jaar eerder. Al lijkt de gemiddelde frisdrankconsumptie met 98,5 liter per hoofd van de bevolking wel wat gestegen ten opzichte van 2007. Dit beeld wordt vertekend door de slechte zomer dat jaar. Vergeleken met 2006 zijn de frisdranken op hetzelfde peil gebleven.

Er is nog een andere verschuiving te zien in frisdrankland: ten tijde van de recessie grijpen veel Nederlanders terug naar oude, vertrouwde waarden: de traditionele frisdranken als cola, wat nog steeds de meeste gedronken variant is. Dit is zichtbaar in een lichte stijging van de regular dranken ten opzichte van de light-varianten. Desalniettemin blijft Nederland koploper binnen de EU met een light-consumptie van 31%.

Waters

De verpakte waters staken hun opmars en de consumptie is op 21,5 liter uitgekomen. Dit is onverwacht, aangezien in het merendeel van de EU-landen de waterconsumptie onder invloed van de recessie gekelderd is.

Sappen

In het segment sappen zijn de ontwikkelingen zo goed als hetzelfde gebleven. De productinnovaties gaan nog steeds door en de FWS ziet dat terug in de hoeveelheid gedronken nieuwe soorten. Sinaasappelsap is nog wel steeds het meest gedronken sap (52,8%), maar levert weer iets in ten opzichte van nieuwe sappen. Dit komt omdat er steeds nieuwe vruchtensoorten op de markt komen.