Bob zet aan tot zuipen

Bob zet aan tot zuipen

De bob-campagne, de actie tegen drank in het verkeer, werkt drankmisbruik in de hand. Dat zeggen experts. De campagne zou vrienden van de bob aanzetten tot overmatig drinken.

Stichting Alcoholpreventie (STAP) en het Trimbos-instituut roepen op tot aanpassing van de al jaren lopende bob-campagne.

‘Onder invloed van de drankindustrie wordt een bob vertoond die vooral nodig is om laveloze vrienden naar huis te brengen. Terwijl we juist duidelijk willen maken dat bovenmatig drinken altijd onverstandig is, ook als je niet rijdt’, zegt Rob Bovens van het Trimbos-instituut in De Telegraaf.

STAP zegt op de lijn van het Trimbos-instituut te zitten. ‘Volgens ons zou de boodschap ook wel duidelijk zijn als je de niet-bob niet volkomen laveloos portretteert’, aldus een woordvoerder van STAP.

De bob-campagne werd in 2001 in ons land gestart nadat het in 1995 in België werd geïntroduceerd. De bekendste leus uit de campagne is ‘Bob jij of Bob ik?’.