Bavaria introduceert nieuw beeldmerk

Bavaria introduceert nieuw beeldmerk

Bierbrouwerij Bavaria introduceert maandag met een grote operatie een nieuwe uitstraling voor het merk. De nieuwe huisstijl verschijnt vanaf maandag in een keer op de kratjes, flessen, blikken en vaatjes maar binnen drie maanden ook bijvoorbeeld op de tap, glazen en uithangborden in de horeca.

Voor de operatie is de fabriek in Lieshout maandag gesloten. Alle achthonderd medewerkers trekken het land in om bij mensen thuis oude kratjes om te ruilen voor nieuwe. Het oude familiebedrijf spreekt van een van de grootste investeringen in haar geschiedenis. Het gaat om een miljoenenoperatie, maar de firma wil geen cijfers geven.

Zoals in het allereerste beeldmerk van Bavaria keert blauw terug als belangrijkste kleur op de fles en op het blik. ,,We kiezen definitief voor deze kleur'', zei directielid Peer Swinkels tijdens de presentatie. Bavaria wil waarde toevoegen aan het merk zonder dat de prijs van het product stijgt, legde hij uit.

Onderdeel van het nieuwe uiterlijk van Bavaria is een icoon in de vorm van een kompas dat wijst naar het zuiden. Dit kompas staat symbool voor de zelfstandige en eigen koers van het bedrijf. Een driehoek met ronde zijkanten dient als basis voor de vormgeving als verwijzing naar de drie broers Swinkels die het bedrijf in 1719 oprichtten. Als eerste ter wereld introduceert Bavaria voor de horeca een glas dat aan de onderzijde driehoekig is.

De nieuwe huisstijl is voor het bedrijf ook efficiënter. Bavaria gaat 12 procent minder glas gebruiken, 30 procent minder labels en behaalt een hogere productiesnelheid, aldus het bedrijf.

Binnen anderhalf jaar zijn de vernieuwde producten ook verkrijgbaar in de andere 129 landen waar Bavaria actief is. Bavaria is na Heineken de tweede brouwer van Nederland en produceert per jaar 6,5 miljoen hectoliter bier. Het bedrijf had vorig jaar een omzet van een half miljard euro. De nettowinst was ruim 20 miljoen euro.