Krachtenbundeling horeca tegen te duur bier

Krachtenbundeling horeca tegen te duur bier

Paul Hermanides pleit voor een krachtenbundeling van de horeca tegen de bierbrouwers. Hij komt hiermee in opstand tegen de alsmaar stijgende bierprijzen. De KHN-voorman van de Amsterdamse horeca: 'We moeten keihard zeggen tegen de brouwers: houd hiermee op, anders gaan wij onze medewerkers instrueren om andere dranken te verkopen.

Met deze woorden zet de Amsterdamse horecatopper de brouwers flink onder druk. Hermanides vindt de prijsverhogingen onbegrijpelijk. ‘We zitten midden in de economische crisis, horecaondernemers kunnen het hoofd nauwelijks boven water houden.

Brouwers zouden best wat meer mededogen kunnen tonen,’ zegt Hermanides in het Parool. Hij is eigenaar van onder meer Hotel Arena, Odeon, Neva en Stanislavski.

Honderden liters

‘De bierprijs in de supermarkten is de afgelopen vijf jaar nauwelijks veranderd door de prijzenoorlog. Consumenten betalen in de supermarkt minder voor een liter bier dan een horecaondernemer, die honderden liters tegelijk afneemt,’ zegt Hermanides. ‘Dat kan toch niet?’

Dansen bij Jansen

Svairin Sardjoe, eigenaar van de Amsterdamse studentendiscotheek Dansen bij Jansen, heeft het nog eens nagerekend. Bierleverancier Heineken heeft zijn prijs de afgelopen vijf jaar ruim 38 procent verhoogd: van 1,56 naar 2,15 euro per liter. Dit jaar kreeg hij al twee prijsverhogingen te verduren. In januari verhoogde Heineken zijn prijs vier procent, deze maand nog eens. ''De frustratie neemt toe,'' zegt Sardjoe.

Ook Inbev, brouwer van onder meer Jupiler en Hertog Jan, en Grolsch hebben hun prijzen diverse keren verhoogd in 2008 en 2009. De brouwers zelf wijten de prijsverhogingen aan accijnsverhogingen en hogere kosten, onder meer voor grondstoffen en transport.