Verkoop duurzame koffie stijgt

Verkoop duurzame koffie stijgt

Er is 35 procent meer duurzame koffie verkocht in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van UTZ CERTIFIED Good Inside.

Volgens woordvoerder Stephanie de Hoog van UTZ zijn het vooral de grote bedrijven die het inkoopvolume van duurzame producten verhogen. De consument is er nog niet zo happig op om meer te betalen voor een duurzaam product, zo blijkt uit onderzoek.

Specifieke horecacijfers ontbreken, maar er zijn wel een aantal horecabedrijven en groothandels aangesloten bij UTZ. Ikea, Nestlé, Mild Coffee Company en andere koffiebedrijven leveren al duurzame koffie.

UTZ zag de verkoop van de door haar gecertificeerde koffie oplopen tot 59 miljoen kilo. Dat is zestien miljoen kilo koffie meer dan over dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging komt niet doordat er heel veel meer certificaten zijn uitgedeeld, zegt de Hoog. ‘Er komen altijd meer bedrijven bij, maar de stijging komt van bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen en duurzame koffie gaan verkopen.’

Brazilië levert de meeste maatschappelijk verantwoorde koffie. Bijna 34 procent van alle UTZ-koffie komt uit dit land. De tweede plaats krijgt Vietnam met 13 miljoen kilo ook wel 22 procent van alle koffie. Honduras (11,5 miljoen kilo), Colombia (3,3 miljoen kilo) en Guatemala (2,9 miljoen kilo) volgen op plek drie tot vijf.