De eigenaren van twee kroegen in Helden en Panningen zeggen met hun prijsstunts, waarbij meisjes gratis bier, wijn en kir mogen drinken, vooral jongeren weg te willen houden uit zuipketen. Die keten zijn horecaondernemers een doorn in het oog, omdat ze veel omzet bij cafés weghalen.
Directeur Wim van Dalen van Stichting Alcohol Preventie (STAP) vindt dit argument onzin. ‘Het zal eerder voor extra drankgebruik zorgen’, zegt hij in dagblad Spits over de opmerkelijke actie. ‘Het is een illusie dat je de cultuur van de keten kan doorbreken met prijsstunts.’ Het probleem is volgens Van Dalen dat alcohol in de supermarkt veel te goedkoop is ten opzichte van de horeca.
Geen reclame
Ook de GGD in Noord-Limburg maakt zich zorgen over het uitdelen van gratis drank aan jonge vrouwen. ‘Met gemeentes, politie en verslavingspreventie zijn we juist bezig om een gezamenlijk plan tegen alcoholmisbruik door jongeren op te zetten’, zegt dr. Angélique van der Kar. ‘Ze kunnen beter jonge muzikanten op laten treden als ze klanten willen trekken.’
Gratis drank uitdelen is niet verboden, als er maar geen reclame voor wordt gemaakt. Het is niet voor het eerst dat vrouwen gelokt worden met gratis drankjes, in de hoop dat mannen en masse volgen. In Valkenswaard begon in 2005 een vijftal kroegen tegen elkaar op te stunten met gratis drank op zogenaamde ‘vrouwvriendelijke vrijdagen’. STAP kwam hiertegen in actie bij de Reclamecodecommissie en won.