Olm past fles aan na rechtzaak met Heineken

Olm past fles aan na rechtzaak met Heineken

De kleine bierbrouwer Olm besloot gisteren om zijn logo aan te passen. Heineken daagde Olm voor de rechtbank in een kort geding, omdat de flesjes teveel op elkaar zouden lijken.

In het kort geding wees Heineken op alle overeenkomsten in het logo, en Olm op alle verschillen. Heineken eiste een totale terugtrekking van alle felsjes die al richting de supermarkt waren gegaan. Het zou voor de kleine en armere bierbrouwer Olm de genadeklap betekenen.

De rechter gaf gisteren aan dat de kansen van Olm om deze zaak te winnen, klein waren. Hij riep beide partijen op om nog eens over een compromis te praten. Na rijp beraad besloot Olm zijn logo aan te passen. Daar krijgt het bedrijf zes weken de tijd voor. In ruil daarvoor mag de huidige voorraad in de verkoop blijven: een grote meevaller voor Olm.

Eigenaar Mark Schneider is een oude bekende van Heineken: hij werkte tien jaar bij de bierfabrikant als onder meer verkoper. Hij zei dat de schikking tegen viel, maar houdt moed: ‘We kunnen in elk geval verder. Ik zou tegen iedereen dan ook zeggen: koop nu een flesje Olm, want het zijn echte collectors items.’