Nettowinst Bavaria stijgt met 53 procent

Nettowinst Bavaria stijgt met 53 procent

De nettowinst van bierbrouwer Bavaria is met 53 procent gestegen tot 31,6 miljoen euro. Dit blijkt uit het jaarverslag van het Brabantse familiebedrijf.

Bavaria vergrootte vorig jaar zijn aandeel in de krimpende Nederlandse biermarkt. Daarbij introduceerden ze een nieuw beeldmerk. Internationaal gezien nam de afzet licht af. Vooral in de Balkan, Oost-Europa, Rusland en Midden-Amerika stond de verkoop onder druk. Daarentegen steeg de afzet in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Het biervolume van 6,5 miljoen hectoliter bleef in de neergaande markt vrijwel gelijk, maar de brouwer hield de kosten goed in de hand. Daardoor liep het bedrijfsresultaat vorig jaar op van 9,4 miljoen euro naar 45,2 miljoen.

Verkoop & investeringen

Toename van de nettowinst is te danken aan het afstoten van Schiffers Food, de verkoop van activa in Libanon en de effecten van de koersschommelingen.

Het bedrijf investeerde vorig jaar ruim 44 miljoen euro in de nieuwe merkcampagne, een multifunctioneel gebouw en een nieuwe blikkenlijn. Hiervoor hoefde de brouwer geen beroep te doen op extra financiering. De solvabiliteit steeg daardoor van 7,5 procent naar 49 procent.

Bavaria stelt de aandeelhouders voor om van de nettowinst 10,6 miljoen uit te keren als dividend. De aandelen zijn sinds de achttiende eeuw in bezit van de familie Swinkels.

Familiebedrijven

Uit onderzoek blijkt dat familiebedrijven (ook in economische moeilijke tijd) beter presteren dan niet-familiebedrijven. Familiebedrijven voorzien in 49 procent van de werkgelegenheid in Nederland, terwijl hun omzet goed is voor maar liefst 53 procent van het Bruto Nationaal Product. Ze maken dus meer winst dan gewone bedrijven. Dit blijkt uit het onderzoek ‘de stille kracht van familiebedrijven’, van Prof. Dr. Flören, hoogleraar familiebedrijven van de Nyenrode Universiteit.

Van alle horecabedrijven is ruim 76 procent een familiebedrijf.