Heineken nagel aan doodskist Sjoerd Kooistra

Heineken nagel aan doodskist Sjoerd Kooistra

Heineken is een nagel aan de doodskist van Sjoerd Kooistra. Dat zegt Dick Loorbach, weduwnaar van de horecatycoon. Uit de afscheidsbrieven blijkt dat Kooistra dertien dagen heeft gelopen met de gedachten om zelfmoord te plegen, alvorens hij overging tot zijn daad.

Dat heeft Loorbach donderdagavond laten weten in het tv-programma Pauw & Witteman. ‘Sjoerd had één datum in zijn hoofd, dat was 1 juni. Op die dag zou Heineken de huren betalen. Het ging om miljoenen.’

Het geld kwam niet vanwege het conflict waarin Kooistra met Heineken was verwikkeld. Loorbach: ‘Heineken is de nagel aan de doodkist van Sjoerd. Sjoerd kon niet leven met het idee dat zijn levenswerk, wat hij in 35 jaar had opgebouwd, voor eigen ogen zou verdwijnen’.

Enkele weken na de zelfmoord zocht Loorbach tevergeefs contact met Heineken. ‘In het verleden hebben we zelfs met half dronken directeuren van Heineken gedineerd. Ze riepen altijd “als er wat is, moet je bellen”. Het is wreed dat Heineken na zijn dood niets meer van zich heeft laten horen. Ik heb sms’jes gestuurd, maar nooit antwoord gekregen’.

De op tv openhartige Loorbach zegt niet op de hoogte te zijn geweest van de problemen bij het imperium van Kooistra. ‘Door de brieven van Sjoerd heb ik een beter beeld gekregen van de situatie. Daarin stonden dingen waar ik geen weet van had. Allemaal zakelijke problemen. Ik heb geen kans gehad mijn echtgenoot te redden Tot 2008 was het een supergezond bedrijf’.

Loorbach, die zeventien jaar een relatie had met Kooistra en negen jaar met hem getrouwd was, zit in een beraadperiode over de erfenis. ‘We hadden een goed leven, maar nu woon ik bij mijn ouders. Zes weken na het overlijden van Sjoerd zijn onze huizen leeggehaald door schuldeisers. Ik zit in een periode van beraad over de erfenis. Verder is het allemaal nog erg onduidelijk. Sjoerd was een hard, maar geen slecht mens’.