Leidseplein wil beter imago

Leidseplein wil beter imago

Een aantal horecaondernemers, verenigd in het Leidsepleintje, wil het imago van hun werkgebied verbeteren. Ze verspreidden ruim 25.000 gratis brochures, om het plein weer 'op te hypen' als uitgaanscentrum van niveau.

Over het Leidseplein zouden veel vooroordelen bestaan. ‘Het is het plein van Ajaxhooligans, dronken Britse toeristen en goedkope partycafés, waar kinderen van vijftien het ene na het andere alcoholische drankje achteroverslaan’, zegt Andrew Moskos van Boom Chicago in het Parool.

Een flinke pr-campagne was dus op zijn plaats, menen de eigenaren. Op die manier moet het plein een flinke powerboost krijgen. Zeker met de opening van het DeLaMar theater of de nieuwe club Bungalow 8, met ook vestigingen in Londen en New York.

Er zijn nog steeds goedkope frites- en pizzaboeren en schreeuwerige horeca, maar de ondernemers malen daar niet om. ‘Die diversiteit hoort erbij. Een bord patat met een hamburger wordt nu op het pleinterras ‘mooi aangekleed’. Geen ongeïnspireerde kwak op het bord.’, aldus collega-ondernemer Thornbury.

Hij gelooft wel dat het een vijfjarenplan wordt om alle dromen te realiseren. Er moet worden gepraat over de tramhaltes, die het plein ‘in stukken snijden’, over de Leidsebrug die eventueel verplaatst wordt en over de taxistandplaatsen.

Het kan nooit kwaad, zo’n initiatief meent mede-initiatiefnemer Sergio Vyent. ‘Het gaat niet alleen om dat ene stukje plein. Paradiso, de Melkweg, de Sugar Factory, het zijn allemaal zaken die erbij horen. Binnen een paar honderd meter kun je naar de opera, theater, en live concerten. Dat moeten we nog duidelijker maken.’

Straatmanager voor de belangenvereniging Horeca Leidsebuurt is aangenaam verrast. ‘Alle zaken zijn hier gebaat bij een positieve aanpak. Zeker nu er wat cijfers zijn waaruit blijkt dat de onveiligheid in de buurt iets is toegenomen.’