17 miljoen aan horecamunten ongebruikt in la

17 miljoen aan horecamunten ongebruikt in la

In de keukenlades van Nederlandse gezinnen blijken nog steeds veel waardemunten en -bonnen achter te blijven. Een kans voor horecaondernemers, zegt Tom Rietveld van HTC Horeca advies.

Horecaondernemers kunnen voordeel uit halen uit de ongebruikte munten, zegt Tom Rietveld van HTC Horeca Advies. ‘Daarbij gaat het om het krijgen van naamsbekendheid en aandacht. Een ondernemer moet laten weten dat de bonnen ingewisseld kunnen worden, met een duidelijke vermelding van wat de gast daarvoor krijgt.’

De overgebleven munten en bonnen van horecagelegenheden, discotheken, festivals en evenementen, verdwijnen nu thuis in een la. De gemiddelde waarde van al die munten komt uit op ruim zeventien miljoen euro. Dat blijkt uit een recente peiling voor computerspecialist Dynabyte. 46 procent van de Nederlanders neemt elke keer na een bezoek aan een kroeg of discotheek de ongebruikte munten mee naar huis.

Reden om die ongebruikte munten te verzilveren in de kassa van de ondernemer, zegt Rietveld. Voorwaarde om zo’n actie te laten slagen is volgens hem de opvallendheid van de actie.

‘Maak veel geluid en val op. Laat de actie duidelijk zien op je site. Breng al je personeel op de hoogte en adverteer met je actie op een bierviltje of op de toilet. Overal waar de gast komt, moet hij horen en zien dat hun bonnen bij jou verzilverd kunnen worden.’

Het werkt vooral goed als je zo’n inleveringsactie ook aan een thema verbindt, zegt Rietveld. ‘Dat is nu op de Sail 2010 ook een hot item.’

Alles draait volgens Rietveld om het creëren van naamsbekendheid. ‘Laat de actie opvallen, zodat de gast van vanavond jouw bedrijf kiest om uit eten te gaan.’

Computerspecialist Dynabyte start nu zelf ook met een voordeelactie waarbij tegen inlevering van oude waardemunten uit de keukenlade aanzienlijke voordelen zijn te behalen.