AIR Amsterdam ontvangt eerste oorveilig-keurmerk

AIR Amsterdam ontvangt eerste oorveilig-keurmerk

Een primeur voor AIR. De Amsterdamse club ontvangt donderdag 1 december als eerste Nederlandse uitgaangsgelegenheid het officiële oorveilig-keurmerk. Het betekent tevens de start van de campagne 'Love Music F#ck Piep', die jongeren tijdens het uitgaan moet beschermen tegen gehoorschade.

De campagne is een initiatief van de Nationale Hoorstichting en Club Judge, het officiële keurmerk voor clubs, in samenwerking met innovatiebedrijf BLOEI en met steun van de Vriendenloterij.

Jaarlijks lopen zo’n twintigduizend jongeren permanente gehoorschade op. Ruim 80 procent van de stappers heeft na een avond uitgaan last van een piep in de oren en een zelfde percentage vindt het geluid in muzieklocaties te hard staan.

Om in aanmerking te komen voor het oorveilig-keurmerk, mag de muziek niet harder zijn dan 103 decibel (per 15 minuten), hangt in de zaal duidelijk zichtbaar een decibelmeter en is goede oorbescherming te koop.

Minstens 20 procent van het personeel heeft bovendien een professionele training of cursus doorlopen en op de betreffende locaties zijn zogeheten oorbeschermers aanwezig, die toezien op naleving van het keurmerk.

AIR Amsterdam is de eerste uitgaansgelegenheid in ons land die het keurmerk ontvangt. Mede-eigenaar Sander Groet: ‘Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen veilig uit kan gaan.’