Alcoholvrij bier groeit vijftig procent

Alcoholvrij bier groeit vijftig procent

Alcoholvrij bier is 'booming'. Bierbrouwers zetten met de zomer in aantocht steeds meer varianten van het alcoholvrije gerstenat in de markt. De echte bierliefhebber haalt er wellicht zijn neus voor op, maar de groei is overduidelijk. De afgelopen vijf jaar steeg de consumptie met ruim vijftig procent.

In vergelijking met de totale bieromzet is het segment nog vrij klein. Ongeveer 1 tot 1,5 procent van de biermarkt is zonder alcohol. In Nederland drinkt meer dan tien procent van de mensen geregeld een alcoholvrij biertje en de verwachting is dat de vraag naar alcoholvrij de komende jaren blijft groeien.

Bavaria

Alcoholvrij bier kreeg vorig jaar een nieuwe impuls met de introductie van alcoholvrij witbier. Bavaria had de primeur met het eerste witbier in ons land zonder alcohol. Het nieuwe product stuwde de omzet in Nederland van alcoholvrij bier met tientallen procenten.

Heineken

Ook andere bierbrouwers zagen de tijd rijp het alcoholvrije segment nieuw leven in te blazen. Zoals marktleider Heineken, die met vergelijkbare producten op de proppen kwam. In Nederland speelt de brouwer al langer in op de trend met Amstel Malt, maar nu ook met alcoholvrije Wieckse Witte en Wieckse Rosé. Plannen voor een alcoholvrij Heineken-bier heeft de brouwer momenteel niet, zei een woordvoerder.

Door het succes blijven de zuiderburen niet achter. Brouwerij Hoegaarden bracht vorige maand het eerste alcoholvrije Belgische witbier op de markt.

Jupiler

De Belgische bierbrouwer Jupiler tapte uit een geheel ander vaatje met de lancering in maart van Jupiler Force. Een natuurlijk gebrouwen frisdrank zonder alcohol, kleurstoffen, smaakstoffen of conserveringsmiddelen. Gebrouwen uit water, gemoute gerst, hop, mais en gist, maar de fermentatie stopt voordat zich alcohol vormt.