Tot nog toe hebben ruim 180 horecabedrijven zich aangemeld om het ‘gezicht van het Nederlandse nachtleven’ te worden. Het uitgaanspubliek mag stemmen van zaterdag 11 september tot en met 11 oktober.
‘Jonge mensen hebben behoefte aan innovatieve concepten die snel kunnen wisselen. Daardoor is ondernemen in het Nederlandse nachtleven topsport geworden’, aldus directeur KHN Lodewijk van der Grinten.
Uitgaan is in de loop der jaren veranderd. Het aantal bedrijven neemt af, maar toch is het vloeroppervlakte in de afgelopen vijf jaar met 266.000 vierkante meter toegenomen.
Organisator van het evenement is het vakblad voor het Nederlandse nachtleven: nightlife magazine. Hoofdredacteur Jacco Bijlsma: ‘Ondernemers worden gedwongen te innoveren en ‘out of the box’ te denken. Je ziet dat nu ook steeds meer gebeuren en dat komt de professionalisering in de branche alleen maar ten goede.’
De opbrengst van de sms-stemmen gaat naar Danceforlife. Die organisatie wil jongeren inspireren om in actie te komen en de verspreiding van HIV en aids terug te dringen. Van de 6800 mensen die dagelijks geïnfecteerd raken met HIV is de helft jonger dan 25 jaar.