Barista moet minder machinist zijn

Barista moet minder machinist zijn

Op de Horecava presenteerde Nestlé/Nespresso maandag haar nieuwste machine Aguila. Die is bedoeld voor professioneel gebruik in de horeca. Volgens managing director Benelux Alexander Schönegger moet de barista met deze machine 'minder machinist' zijn.

‘De barista is nu meer een machinist van een complexe machine’, aldus Schönegger (foto). ‘Door de Aguila krijgt hij meer tijd voor het adviseren van de gast. Welke koffie de gast zou willen hebben.’ Met de Aguila kunnen bijna 100 koffievarianten worden gemaakt.'

De machine is ontwikkeld in samenwerking met Thermoplan uit Zwitserland. In Nederland staat in het gloednieuwe Conservatorium Hotel een al even nieuw exemplaar. Volgens Shönegger kost de machine 12.000 euro. ‘Inclusief twee jaar service. Via een interne simcard houden we ook op afstand controle op de machine.’

De Aguila is vooral interessant voor bedrijven die een groot volume in koffie hebben. Schönegger: ‘Vanaf 150 koppen koffie per dag.’ Eén koffiepad c.q. kop koffie kost 33 eurocent. Het is vooral de constante kwaliteit die als usp voor de Aguila c.q. de Nespressokoffie dient, aldus Schönegger.