Misset Horeca verkoos in 1994 voor het eerst een Café van het Jaar. Met in de eerste jaren louter winnaars uit een aantal grote steden werd, na kritiek hierop, ook nog enige tijd het ‘Dorpscafé van het Jaar’ verkozen. In de toenmalige opzet konden cafés zichzelf opgeven voor de verkiezing. De tien finalisten werden bezocht door een kleine kernjury, bestaande uit vier man.
Zes jaar geleden kreeg de wedstrijd een andere inhoud. De initiatiefnemers dachten dat het interessant kon zijn de aanwezige kennis te gebruiken om een Café Top-100 samen te stellen. Op die manier zouden meer goede cafébedrijven onder de aandacht kunnen worden gebracht. De jury werd uitgebreid naar zeventien mannen en vrouwen. In een aantal gevallen zelf winnaar van de Café van het Jaar titel.
De jury toetst de cafés op vier belangrijke onderdelen: Gastvrijheid, Sfeer/Interieur, Hygiëne en Productbehandeling/Vakmanschap. De maximale score bedraagt voor deze categorieën 60 punten. Daarnaast kan het jurylid een cijfer geven voor de totaalindruk. Het is vooral in deze categorie dat een begrip als ‘de ziel van een café’ tot uitdrukking kan worden gebracht. Hier zijn maximaal 40 punten te verdienen. Ook moet de jury van ieder bezocht café een beoordeling geven en een advies voor de plaats op de ranglijst. Deze beoordelingen worden ingevoerd op een speciale site die louter beschikbaar is voor de juryleden. De juryleden kunnen hier ook onderling elkaars beoordelingen bekijken en – eventueel – van commentaar voorzien. Of er een eigen beoordeling aan toe voegen.
Zij bezoeken jaarlijks zo’n vierhonderd cafés en selecteren hieruit honderd cafés voor de lijst en een aantal Aanraders. De titel Café van het Jaar en het bijbehorende gastvrijheidsbeeld zijn gehandhaafd. De nummer 1 in de ranglijst mag zich een jaar lang Café van het Jaar noemen. Het bedrijf wordt hierna drie jaar in de Eregalerij geplaatst.