Campagne voor kleinere flesjes

Campagne voor kleinere flesjes

In Duitsland serveert driekwart van de horecaondernemers een drankje uit een glazen flesje, in Nederland doet maar 40 procent dat. Om daarin verandering te brengen wordt woensdag de campagne 'Fris verdient een flesje' gelanceerd.

Met de actie willen brancheverenigingen uit de drankenindustrie bereiken dat binnen een paar maanden de helft van alle drankjes in de horeca uit een glazen flesje wordt geschonken.

Met uitzondering van discotheken en evenementen, daar is vanwege de drukte de postmix een beter alternatief. Bij een postmix wordt een bepaalde hoeveelheid siroop gemengd met gekoeld, koolzuurhoudend water.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) steunt het initiatief van de drankenindustrie. Zij vieren zelf dit jaar het 125-jarig bestaan onder het motto 'gastvrijheid'.

‘Het gaat er iedere keer weer om de gast een goed gevoel te geven. Dat lukt beter met een kleine fles’, zegt directeur Jeu Claes van KHN.

De actie is een initiatief van de Nederlandse Groothandel in Dranken en Horecabenodigdheden (GDH) en de Nederlandse Frisdrankenindustrie (NFI).