Ergernis over onfatsoenlijke collega's

Ergernis over onfatsoenlijke collega's

Onfatsoenlijk gedrag van horecapersoneel is de grootste ergernis voor collega's in kroegen en restaurants. Bijna de helft van de horecamedewerkers vindt dat een collega zich wel eens onfatsoenlijk gedraagt.

Dat blijkt uit de Bierblad Horeca-enquête, uitgevoerd door het gerenommeerd onderzoeksbureau Interview-NSS. Volgens de deelnemers aan het onderzoek is de oorzaak van onfatsoenlijk gedrag meestal het gedrag van de gast zelf. Door onfatsoenlijk of respectloos behandeld te worden door gasten, worden horecamedewerkers zelf ook onfatsoenlijk.

Verder valt uit de enquête op dat 37 procent van de ondervraagden aangeeft dat de werkgever geen aandacht besteedt aan opleiding en training. In restaurants lag dit percentage met 43 procent hoger dan in cafés, 31 procent. Slechts een op de drie ondervraagden gaf aan regelmatig te worden getraind.

Tenslotte blijkt uit het onderzoek van Het Bierblad dat meer dan de helft van de ondervraagden, 57 procent om precies te zijn, vindt dat ze goed wordt betaald. En dat terwijl de branche de reputatie heeft personeel niet rijkelijk te belonen. Slechts 15 procent gaf aan slecht tot zeer slecht betaald te worden.

Aan het onderzoek deden 366 respondenten mee. Het onderzoek werd gehouden onder personeel van cafés/bars, restaurants, eetcafés, grand cafés en andere gelegenheden. Het Bierblad wordt uitgegeven in opdracht van Heineken Brouwerijen.