Flesje in de horeca bezig aan opmars

Flesje in de horeca bezig aan opmars

Na een jaar campagne voeren serveert nu 45 procent van de Nederlandse horecaondernemers drankjes uit een flesje in plaats van in een glas. Een jaar geleden was dat nog 40 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de Nederlandse Vereniging van Frisdranken, Waters, Sappen (FWS).

Aan het begin van de campagne 'Fris verdient een flesje' was het de bedoeling dat nu de helft van de horecagelegenheden een flesje op tafel zou zetten. Die doelstelling hoopt de branche volgend jaar alsnog te halen. In 1990 serveerde slechts 30 procent van de horecagelegenheden drankjes in een flesje.

Volgens de FWS verwacht de consument ‘zeker in tijden van economische recessie’ waar voor zijn geld. Drank uit een flesje zou daaraan een bijdrage leveren. Wanneer klanten hun drankje in een flesje krijgen in plaats van in een glas, weten ze wat ze krijgen. ‘Of het light of regular is, het merk en dat de klant mineraalwater in plaats van kraanwater krijgt’, stelt de FWS.

Discotheken en evenementen vallen buiten de campagne, omdat daar gezien het tempo postmixen geserveerd worden. Bij een postmix wordt een bepaalde hoeveelheid siroop gemengd met gekoeld, koolzuurhoudend water.