Flinke winststijging Grolsch

Flinke winststijging Grolsch

Bierbrouwer Grolsch heeft vorig jaar een winststijging geboekt van 18 procent. Daarmee kwam de nettowinst uit op 19,2 miljoen euro. Dat is veel beter dan verwacht. De omzet kwam uit op 318 miljoen euro, een toename met bijna 2 procent ten opzichte van 2005. Dat maakte de bierbrouwer dinsdag bekend.

De brouwer uit Enschede heeft er vorig jaar bewust voor gekozen om niet mee te doen met allerlei promotieacties in Nederland. Hierdoor nam het marktaandeel van Grolsch in Nederland met 0,5 procentpunt af. De markt daalde in zijn geheel ook nog eens met 1 procent.

Gevoelige tik

Grolsch heeft de dalende verkopen in Groot-Brittannië niet geheel tot staan weten te brengen. In 2005 liep het bedrijf daar een gevoelige tik op. Vorig jaar zag Grolsch het volume licht dalen door ook hier niet mee te doen met promoties. De markt waar Grolsch zich op richt stond opnieuw onder druk door de prijzenslag tussen supermarkten.

Overgansfase

In de Verenigde Staten bevindt het bedrijf zich in een overgangsfase naar het distributienetwerk van 's werelds grootste bierbrouwer Anheuser-Busch. Hoewel ongeveer 90 procent inmiddels bij aangesloten distributeurs is overgebracht, bleef het volume vorig jaar vrijwel stabiel.

Exclusieve distributierechten

In de andere markten werd een afzetgroei gerealiseerd van 14 procent. Ook wist Grolsch de winstmarges te verbeteren. Het ging vooral goed in Frankrijk, Australië, Nieuw-Zeeland en Rusland. Grolsch verkocht in totaal van de eigen merken en bieren onder exclusieve distributierechten wereldwijd 3,2 miljoen hectoliter tegen 3,3 miljoen hectoliter in 2005.

Aanpassen dividendstrategie

Het bedrijf maakte ook bekend zijn dividendstrategie aan te passen. Buiten het normale dividend komt er een aanvullend 'plus' dividend. Dat betekent dat het dividendbeleid wordt aangepast aan investeringen en ontwikkelingen. Voor 2006 is er een dividend van 67 cent per aandeel met als 'plus' een dividend van 33 cent.

Groene fles

Grolsch introduceerde recent een nieuwe groene fles. Mede hierdoor verwacht de onderneming gedurende 2007 meer bier te verkopen in Nederland. In de tweede markt Groot-Brittannië hoopt de onderneming het aandeel stabiel te houden. In de Verenigde Staten verwacht de brouwer een forse stijging van het volume door nieuwe verpakkingen en meer reclame.

Zie ook:

Topjudoka ideale Grolsch-drinkmaat