Forse winststijging Friesland Foods

Forse winststijging Friesland Foods

Het zuivel- en vruchtendrankbedrijf Friesland Foods heeft in het eerste halfjaar een nettowinst gerealiseerd van 58 miljoen euro. Dat is 29 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft Friesland Foods vrijdag bekendgemaakt.

De producent van onder andere Friesche Vlag, Appelsientje en Frico, draaide ook meer omzet. De inkomsten kwamen uit op 2,3 miljard euro, een stijging van 7 procent. Het is voor het eerst sinds 2003 dat de omzet is gestegen.

Het concern schrijft zowel de omzet- als de winststijging vooral toe aan de consumentenactiviteiten in Zuidoost-Azië en West-Afrika. Voor de winstsprong van 29 procent geldt wel dat het eerste halfjaar van 2005 zwak was. In het tweede halfjaar ging het beter en die trend heeft zich in de eerste zes maanden van dit jaar voortgezet, aldus directievoorzitter Luc Dahlhaus in een verklaring.

Friesland Foods draait het grootste deel van zijn omzet in Europa en daar staan de resultaten van kaas, dagverse zuivelproducten en melkpoeder onder druk. De omzet steeg hier met 0,7 procent naar 1,8 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg in het totaal met 21 procent tot 119 miljoen euro, maar daalde in Europa met 5 procent naar 79 miljoen euro. In Nederland blijven de omzet en het resultaat van dagverse zuivelproducten onder druk staan.

De activiteiten van Friesland Colombia zijn in liquidatie. Gesprekken over een overname van de activiteiten in dit Zuid-Amerikaanse land leidden niet overeenstemming, meldde de onderneming verder.